tisdag 7 december 2010

Sent igår

när gästerna nyss hade gått hem, när disken var borta och jag bara skulle ta en dusch kom jag på det. Jag kom på värsta bästa ungdomsboksidén. Ut ur duschen, fram med anteckningsboken som ligger vid sängen och klotter, klotter, klotter.

Klockan var 23:29 och jag ville bara gå upp och skriva, skriva, skriva.

Men. Efter att ha varit i farten sedan 5:50 var det liksom dags att sova. Idag ska jag till frisören. Undrar om man kan skriva istället för att läsa, när man har slinggrejset i håret?

Nu är det bara en sak... Jag har ju en annan bok att göra klart. Jag har ungefär 10-15 timmars jobb kvar på den, sedan ska den iväg. Snart jullov, då ska den färdigställas.

Men ungdomsboken pockar på, den känns precis som en nyfunnen kärlek - jag vill ringa återbud till alla mina kompisar och bara hänga med min nya kille. Vara en sån tjej.

Men i verkligheten är jag inte en sån tjej. I verkligheten är jag en lojal brud och jag kan inte överge min stackars Caroline. Så heter huvudpersonen i boken och hon måste liksom få closure innan jag kastar mig in i någon ny förälskelse. Jag är dessutom en hårt arbetande, gift, tvåbarnsmor. Jag har att göra. Jag kan inte ringa återbud till jobb, ungar och barnkalas som jag själv är värdinna till. Kan man banta sömnbehovet lite till tro?

Men snart är det jullov. Snart. Snart. Intet är som väntans tider...

7 kommentarer:

Catharina sa...

Ja du, tänk om man kunde banta sitt sömnbehov, så oerhört skönt det vore!!

Sandra sa...

Kan och kan och vill och vill... :)

Annelie sa...

Häftigt! Jag läste nyss en bok där en författare menade att tankarna på ett nytt projekt får en att stå ut med att slutföra det pågående, trots att det känns sjukt tråkigt... Så du verkar vara på helt rätt väg. Lycka till!

Amanda sa...

Ang. att sätta sig fast klockan är 23:29 och man varit igång sedan ottan:

Gör't nästa gång.
Alltså, det är värt det.
Eller snarare: Man har inte råd att inte göra't.

Att inte göra så är för mig likvärdigt med att ställa sig och spola ner tusenlapp efter tusenlapp på toaletten. Allvarligt. Förvalta ditt guld.

Nästa dag är man ett vrak ett tag, men det är vad det kostar.

Pernilla sa...

Amanda, jag var så sugen men jag var redan ett vrak. Men jag förstår precis hur du menar och detk änns verkligen som tusenlappar i toaletten. Men jag skrev ner och det håller på och stökar i huvudet nu, hela tiden. Och jag får massor av inspiration på jobbet. :)

Annelie, låter väldigt bra!

Catharina, tror att jag har bantat det till max men kanske värt att testa lite till?

Ikväll är en ny kväll! :)

Sandra - yeah yeah yeah. :)

Malin sa...

Kör lektionerna, men dumpa ett mindre givande eftermiddagsmöte... skyll på barnen. Be Jens hämta och ta en eftermiddag med egentid för dig och kärleken! Om Jens även tar middag och läggning så har du en helkväll!

Pernilla sa...

Malin...? Inte PG i alla fall. Du är alldeles för plikttrogen för att göra såhär. :)
Ehum. Han tar alltid läggning. :) Ska skriva ikväll. Lååvar!