tisdag 21 september 2010

Inför Bokmässan: Sandra Gustafsson

Nu har det blivit Sandra Gustafssons tur. Sandra debuterade med självbiografiska Maskrosungen och är just nu aktuell med sin roman Svedd.

Sandra är också en sådan där som det känns som att jag har träffat mer än jag har. Jag har följt hennes blogg väldigt länge men det var inte förrän i våras som vi sågs för första gången. Sandra var nämligen så gullig att hon bjöd in mig på sitt releaseparty för Svedd och dit drog jag med mig Simona. Det resulterade i att Simona bjöd in Sandra till sitt releaseparty och då fick jag träffa Sandra igen. Jag hoppas att jag en dag får möjlighet att bjuda tillbaka dem båda...



Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Det ska bli kul att träffa, och förhoppningsvis hinna prata med, författarkollegor som sitter inlåsta på sina rum och bara skriver
i vanliga fall. Och så alla böcker! Jag hittar alltid för mycket böcker som jag släpar hem.

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Mitt eget miniseminarium.

Var hittar dina läsare dig under mässan?
Bra Böcker finns i monter B01:20
På fredagen den 24/9 är jag där 11:00 – 11:20 och 17:00 – 17:20
På lördagen den 25/9 är jag där 12:00 – 12:20

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Bekväma skor och kläder, huvudvärkstabletter och vatten.

Vilket råd har du till den här lilla wannaben som just har skrivit klart (nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?
Jag föreslår att du drar ut ett gäng kopior på din bok, alla sidor märkta med bokens titel, ditt namn och adress. Sen söker du upp förlagen som du tror kan passa din bok, presentera dig och fråga om dom är intresserade att läsa. Be dom vara ärliga, du har ju nyss lagt ner en förmögenhet på att kopiera...

Var hittar man bästa lunchen?
Gothia, i baren till höger om entrén. Eller i Skybaren. Gothias Caesarsallad är bäst i landet.

Och bästa drinken?
Jag skulle vilja säga Park, men det går inte. Grejen är den att när du äntligen får beställa har du somnat eller blivit nedtrampad - det tar sjukt lång tid att få loss något från baren. Nä, gå till Skybaren på Gothia istället; fantastisk utsikt, trevlig personal och skön inredning, eller till höger om entrén. Mycket trevligt. Fattar inte varför halva mässan ska trängas på Park när Gothia finns. Gothia. Park.

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?

Att det blir tyst, ljudnivån är helt gräslig. Och att få vila fötterna som självklart tagit stryk av allt gå och stå. Man lär sig aldrig. :)

Hmmm. Ska verkligen fundera på det där med att skriva ut manus. Räknar med att ses i Göteborg! Tack för att du ville vara med Sandra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Här är rätt länk till Park. :-)

http://www.elite.se/sv/hotell/goteborg/park

Åh vad jag längtar till helgen! Älskar bokmässan. Höstens höjdpunkt.

/Malin

Simona sa...

Jag längtar också. Särskilt efter att få veta vem alla vill ligga med.

Och Sandra - du är så snygg. Och kul!

Anonym sa...

Tack Simona. Ska tänka på det på lördag morgon...