fredag 17 september 2010

Inför bokmässan: Lina Forss

Nästa författare ut är Lina Forss som bl.a har skrivit Vildängel, Hallonbäcken och Agnes hjärta Edward. Hon också skriver regelbundet i tidningen Tara. Den 22 september utkommer Lina med boken Drama Queens skriven med ett gäng författarkollegor.

Första gången jag träffade Lina var med Denise Rudberg. Sedan har jag sprungit på henne ett par gånger, en gång var hon i min skola och berättade för elever om sitt skrivande. Tror jag, själv hade jag lektion men tvingade min kollega att skicka ner Lina till mitt klassrum så att jag fick hälsa...



Vad jobbar du med just nu?
Kär i kärleken, en ungdomsbok som kommer nästa vår, och Allra hemskaste syster, en roman om fyra systrar som strider om pappans modeimperium i Stockholm. Den bygger på Kung Lear som på fullaste allvar menar att den dotter som kan bevisa att hon älskar honom mest ska få ärva kungariket.

Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Att få ligga med alla snygga killar, nä jag skojade bara.
Vårt mini-seminarium för Drama Queens, ska bli så kul att höra vad vi alla har att säga - Maria Ernestam och Moa Herngren och Anna Jansson och Inger Frimansson och så jag, vet aldrig vad som kommer ur mig! Första gången alla Drama Queens-kommer samman sen boken blev klar!

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Niklas Krog och Martin Svensson och Alexandra Pascalidous seminarium om blattar och svennar.

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Ordentlig ordning på mina hålltider: signering i Bistrovagnen på tåget ner, Drama Queens i Pirat och Pocketförlagetsmonter, middag med Bonnier Carlsen, Anderson Pocket-festen, intervju med Aftonbladet medan jag sitter i sminket, mini-seminarium, applådera när min kompis Maria får Guldpocket!, middag med Grand Agency, montersamtal med Bokcirklar, signering av deras fina bok där mina bloggar är med. Inte glömma resten! Mer: läsa på ordentligt i seminariekatalogen, göra ett körschema för vilka seminarium jag ska på och kolla upp snabbaste vägen till alla salar. Inte försöka ringa inne i mässhallarna, bara sms:a. Vatten.
Smink, höga klackar för vill man vara fin så får man lida pin. Inte dricka för mycket vin och tro att det kul som fan i baren på Avenyn, sova och gå till Liseberg och åka Balder som research för Kär i kärleken.

Vilket råd har du till den här lilla wannaben som just har skrivit klart (nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?
Ta reda på vilka förläggare du ska skicka till, vem kommer just ditt manus att passa? Lika lite som alla recensenter är målgrupp för alla böcker, lika lite är alla förläggare målgrupp för alla manus! Skriv ett följebrev, tala om vem du tror att ditt manus kommer att tala till! Och tänk på att alla författare har varit wannabes! Du kommer att klara det, ge aldrig upp!

Var hittar man bästa lunchen?
Eh, mat? Bästa lunchen är den som ens förläggare har bokat bord för och kommit ihåg att bjuda dig till. Annars är lunch dessa dagar nåt man petar i sig för att orka springa vidare till nästa spännande möte!

Var hittar man bästa drinken?
Gothias Sky bar om den nu heter så, för att det är roligt där. Eller i lobbybaren, för att den är så full av förväntan.

Var hittar dina läsare dig under mässan?
I Pirat och Pocketförlagets monter, de vet var jag finns! Jag älskar varje möte och verkligen verkligen mina läsare.

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?
Att få slita av sig lösögonfransarna och åka hem och krama barnen. Att slippa bli så underbart fantastiskt exalterad av alla fina böcker. Dragväska är ett måste, annars går armarna av när man ska släpa hem allt!

Stort tack Lina för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Hoppas vi ses i Göteborg!

Foto: Orlando G Boström.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Baren högst upp i Gothia heter Heaven 23. Kan vara bra att veta inför nästa helg.

/Malin

Pernilla sa...

Räcker det inte att hitta upp dit? :)

Annelie sa...

"Alla författare har varit wannabes". Det gillar jag, lätt att glömma bort.

Bra tips om väskan också.

Åsa Hellberg sa...

Bra intervjuer, Pernilla!