måndag 8 augusti 2011

Agnes hjärta Edward



I dag läste jag ut Agnes hjärta Edward av Lina Forss. (Wahlström & Widstrand).

Handlingen (snodd av Adlibris):
Agnes är gift med Ragnar och mor till Kim och Noah. Agnes vill leva även om det gör ont, hon vill veta vad det är för skillnad på bra ont och dåligt ont. Ragnar är tjugo år äldre än sin fru, rik som ett troll men långt ifrån blind som en stolle. Ragnar vill Agnes väl, det är hela hemligheten. Men att vilja sin tokiga fru väl, är det alltid rätt och riktigt? En dag står Edward där, Edward som är konstnär och som inte alls vet att Agnes är tokig. Allt han ser är Agnes, om henne får han, kan han inget veta. Visst står Ragnar alldeles bakom men de har aldrig varit som alla andra och vad i hela fridens namn kan Agnes göra? Lever Agnes inte nu tar livet kanske slut och då blir bara en gravsten med versmått om plikt och taktkänsla kvar av henne. Så Agnes släpper och faller, hon faller och faller.


Nu råkar jag ha förmånen att känna Lina Forss lite. Hon är en alldeles alldeles underbar människa. Fantastisk, varm, rolig, snäll och bara så bra. Så nu förstår ni ju att jag är färgad av detta både när jag läser och när jag nu skriver om boken. Jag har inte gjort någon kritisk analys. Det gör jag sällan, om jag ska vara ärlig. Jag är mer "den är bra" eller "den är dålig".

Jag älskade boken. Jag gillar verkligen Linas speciella språk och hur hon beskriver platser som jag känner till väl. Jag gillar att hon låter sina karaktärer dra iväg. Dessutom tangerar bokens tema det jag har skrivit om i min, därför tyckte jag förstås att den var extra bra. Temat intresserar mig, kan man säga.

Agnes hjärta Edward är ingen myspysig historia. Den är ganska mörk. Den är inte bara att tokläsa heller, den lite möda av läsaren. Jag är en som läser fort. Jag hastar ofta förbi, tänker kanske lite för lite ibland. Agnes hjärta Edward tvingade mig att ta det lugnt. Agnes är ingen speciellt lätt huvudkaraktär, hon är ibland svår att tycka om. Det värsta är att jag ibland känner igen mig själv. (Och inte bara när det gäller toalettpappret på toaringen och handspriten). Hon har sidor som jag också har. Sidor som jag kanske inte är så nöjd med. Men Agnes tar allt till en helt annan nivå. 

Ja. Jag gillade verkligen den här boken. Pernilla hjärta Agnes hjärta Edward.

Och nu har jag fyra signerade ex av Agnes hjärta Edward att lotta ut. Egentligen hade jag fem men jag snodde det ena. 

För att tävla gör du så här: Maila till skrivarmamma@gmail.com och berätta vad du tycker utmärker en bra bok. Vad är det du känner efter att ha läst en bra bok? Vad är det helt enkelt som gör att du tycker att den är bra? Bifoga också namn och adress så att jag kan skicka boken till dig.

Om du inte vill tävla men ändå har tankar vad som gör en bra bok kan du ju använda kommentarsfältet.

1 kommentarer:

Kära Syster sa...

You´ve got mail, pling!
/Anna