lördag 18 september 2010

Inför Bokmässan: Agnes Hellström

Jag publicerar de fina författarinnorna i den ordning de inkom med sina svar till mig och såhär tredje dagen är det dags för Agnes Hellström som har skrivit boken Ränderna går aldrig ur (Forum).

Det känns som att jag har träffat Agnes massor av gånger men vi har bara setts en endaste liten gång, på Simonas releaseparty. Vilket party! Hur som helst, jag började följa Agnes för länge sedan - innan boken kom ut men den låg i pipeline. (Jag hatar egentligen det uttrycket men mina 8 veckor i IT-branschen har skadat mig lite). Det som verkligen fick mig hooked på Agnes blogg var när hennes lilla Nour föddes för tidigt och Agnes skrev så gripande om tiden på sjukhuset och när de äntligen fick komma hem med sitt lilla underverk.



Vad jobbar du med just nu?
Jag har påbörjat en roman som jag tänker bli klar med (snart snart kommer skrivtiden forsande) parallellt med att jag skriver c-uppsats i journalistik. Vetenskapligt skrivande är inte riktigt lika spännande som skönlitterärt dessvärre, men förhoppningsvis kan båda delar få utrymme i mitt liv under hösten.

Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Jag längtar efter att träffa andra som också älskar böcker, både att läsa dem och skriva dem.

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Bokbussen dit vore lite misslyckat att missa. Min huvudsakliga insats kommer att vara på den, i övrigt har jag inte planerat in så mycket. Men bokhororna skulle jag vilja träffa live, det är en målsättning.

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Det är min första gång på Bokmässan, men jag har fått för mig att det påminner en del om Almedalsveckan: Trångt, intensivt, hysteriskt. Så mitt knep är nog att låta hjärnan sålla och att välja ut ett par saker som känns viktiga/roliga.

Vilket råd har du till den här lilla wannaben som just har skrivit klart (nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?
Det allra bästa knepet är att få någon av dina mer tungviktiga författarvänner att vidarebefordra manuset till en förläggare, sin egen kanske till och med? Framför allt ska du inte redigera dig sönder och samman, förlaget ser potentialen oavsett och du kommer garanterat behöva redigera tusen varv till, när du blir antagen. Och så följebrevet, det är viktigt värre.

Var hittar man bästa lunchen?
På bokmässan? Antagligen så långt ifrån mässområdet som möjligt :)

Och bästa drinken?
Jag vet inte. I närheten av den bästa lunchen?

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?
Antagligen tystnaden.

Var hittar dina läsare dig under mässan?
Framför allt på Bokbussen. Men den som inte har chans att hoppa på den här i Stockholm, får låta slumpen avgöra. Min erfarenhet säger mig att man springer på de flesta, det handlar bara om att cirkulera tillräckligt intensivt.

Tack Agnes! Jag är lite sur att jag inte visste om bokbussen, då hade jag bokat in mig där. Nu får jag lida lite på X2000 med fritt internet. Kanske går bra. Vi ses där!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pernilla, sälj din tågbiljett :)

Det finns fortfarande platser kvar på bussen, för den som är intresserad http://www.swebus.se/Kundservice/Om-oss/Nyheter/Res-med-Swebus-till-arets-storsta-litteraturfest---Bokmassan/

Pernilla sa...

Ehum. Jag känner att X2000 klockan 9 är mer lockande än buss klockan 6. Nu när jag ändå kan välja. Tack ändå fär tipset!!!