torsdag 16 september 2010

Inför bokmässan: Denise Rudberg

Intervjustafetten inleds med Denise Rudberg som jag träffade för första gången på en inspelning av ett inslag till hennes och Camillas bokprogram - Läckberg och Rudberg. Sedan började jag stalka henne och hon började heja på mitt skrivande, ta med mig på releasepartyn och annat skoj. Och länka till min blogg. Det höjde läsarantalet något kan jag säga...

Denise är just nu aktuell med sin tolfte bok - Ett litet snedsprång. (Norstedts).



Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Att få möjlighet att träffa hela bokbranschen i ett samlat sammanhang. Eftersom författaryrket är tämligen ensamt blir denna mässa oerhört viktig för oss.

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Mina åtaganden. Har denna mässa ett digert schema och drömde en otäck stressdröm härom natten att jag missade en hel dag för att jag kollat fel på schemat. Men kommer tyvärr inte hinna med att gå på andras seminarier.

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Vatten! Flera par skor att byta med när skavsår uppstår. Tuggummi eftersom andedräkten tenderar att bli aningens sunkig pga dåligt rödvin i kombination med stress och för lite sömn. Det är helt enkelt ett rätt hårt tempo, tänk boot camp! Tänk lumpen! Tänk G I Jane!

Vilket råd har du till den här lilla wannaben som just har skrivit klart (nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?

Att besöka de olika förlagens montrar och se om du har möjlighet att presentera dig för olika förläggare. Tänk bara på att de är oerhört pressade tidsmässigt eftersom de måste valla runt både sina svenska men också utländska författare och de kanske inte har så mkt tid över. Men det kan ju bara vara trevligt att presentera dig så de har fått en ansikte på manuset du sedan skickar in.

Var hittar man bästa lunchen?
Har rätt dålig koll på det, brukar oftast bli ngt från baren på Gothia.

Var hittar man bästa drinken?
Park brukade ju alltid vara det självklara hänget, men jag tror att baren på Gothias 23:e våning börjar ta ledningen.

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?
Att slippa trängseln och de mänskliga odörerna. Jag hävdar att allt var bättre förr när folk fick röka överallt, då tog röklukten död på ovan nämnda obehagliga odörer.

Vad jobbar du med just nu?
Just nu håller jag på att avsluta nästa ungdomsroman, andra delen i Baristas. Samtidigt som jag gör en massa research till nästa deckare.

Tack för att du ville vara med Denise, vi ses i Göteborg!

Bilden fräckt stulen från Hanky.se, hon är ju så snygg på den så jag kunde inte låta bli.

5 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Jag tror du kommer mingla på bra och snubbla in framför rätt förläggare!
Från en annan ärlig och petig typ...

Pernilla sa...

Du är en riktigt bra ärlig och petig typ. If you ask me. ;)

Anonym sa...

Men shit vad snygg Denise är på den där bilden.
Eller iofs alltid.
Känns mindre bra när jag precis tryckt i mig 100g Dumle.

Boklusen sa...

Trevlig blogg! Hoppas att du får en kul bokmässa!

Simona sa...

Jaa, shit vad snygg hon är. Jag åt pannkakor med sylt och grädde. Suck.