söndag 19 september 2010

Inför bokmässan: Simona Ahrnstedt

Och nu är det allas vår Simonas tur. Simona Ahrnstedt debuterade i juni med Överenskommelser (Damm förlag).

Simona träffade jag första gången långt efter att jag hade träffat henne. Så kändes det. Hon satt hemma hos sig och hasplade ur sig halvkaxiga kommentarer på min blogg och till slut bestämde vi att ses. En nätdejtträff. Typ. Innan jag gick dit googlade jag henne för att utesluta att hon var en galning. Lyckades bara sådär, google har sina brister.

I baren på Clarion Sign sågs vi och då berättade Simona för mig att hon just hade fått bokkontrakt. Jag köpte skumpa. Sedan har vi fått in någon slags vana att ses på olika releasepartyn och mingel. Med bubbel. Och nästa vecka delar vi rum i Göteborg. Med bubbel. Och tydligen ska det snarkas också...


Vad jobbar du med just nu?
Just nu håller jag på med att skriva om början till min nästa jävla skitroman för femtielfte gången .

Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Att komma bort från vardagen ett tag.
Ah, vänta du menar på mässan? Att få träffa alla de människor som inte bor Stockholm; vänner, kollegor och läsare från andra delar av landet. (Det jag minst av allt ser fram emot är att dela rum med Pernilla eftersom jag är paniskt rädd att snarka och förstöra hela hennes helg. Paniskt.)

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Jag är ju fortfarande så ny i branschen att jag tycker det är kul att kändisspotta, så det tänker jag göra; se och antasta kändisar. Jag antastade med stor framgång Thomas Bodström, Sigge Eklund och Hermann Lindqvist förra året. För att inte tala om att jag stalkade Denise Rudberg och bjöd in mig på TVÅ svitfester. Väry lyckat.

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Jag vet att flera svarar sköna skor, och det håller jag med om. Men, det är minst lika viktigt att ha gott om klädombyten med sig. Man blir VARM och man blir svettig.

Vilket råd har du till den här lilla wannaben som just har skrivit klart (nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?
Du lär ju inte vara ensam där i det syftet och förläggarna är nog måttligt roade av att höra om manus, så jag skulle fokusera på att nätverka. Var trevlig först, berätta sedan att du skrivit en roman (beskriv den gärna med en säljande mening – vi kan snickra på den på tåget) och fråga sedan om du kan få mejla manuset nästa vecka. Förmodligen är de så tacksamma att bli av med dig att de säger ja till vad som helst. Jag skulle nog också be att få fotografera mig tillsammans med dem och sen lägga upp det på bloggen. Som en kul grej. Eller möjligtvis psykotisk. Men du lär bli ihågkommen.

Var hittar dina läsare dig under mässan?
I Formas monter. Där finns även Ica bokförlag och Ernst Kirschteiger om man vill bli nedsprungen av kvinnliga Ernst-fans. Det blev jag förra året. Inte ens Läckberg hade så många fans.

Var hittar man bästa lunchen?
Jag som är nästan-Göteborgare är naturligtvis väldigt insatt i sådana här spörsmål.
På restaurang Fond på avenyn kan du gå om du vill göra av med mycket pengar på supergod mat. Till Tabla Café på Södra vägen, kan du gå om du vill äta en prisvärd buffé.

Var hittar man bästa drinken?
Locatelli, på avenyn. Eller, naturligtvis, i Skybaren på Hotel Gothia.

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?
Åka hem? Måste man det?
Du Simona, det här blir bra. I can feel it. Tack för svaren!

Foto: Jennifer Nemie

6 kommentarer:

FRIDA sa...

Hej!

1. Vad jag är ledsen att jag inte ska till bokmässan.

2. Simona, lösningen heter öronproppar. Om P inte själv har några rekommenderar jag de gula från Apoteket, stl small.

3. P jag drömde om dig i natt. Skriver ett inlägg om det strax.

Kram Frida

Malin W sa...

Åååå, jag blir så avundsjuk på er! Jag skulle så gärna åka på mässan i år också...

Hoppas ni får några toppendagar!
Lycka till med nätverkandet.

Johanna Wistrand sa...

Simona glömde Jojos köksbar i Bagaregården :-)

Ninas skrivarlya sa...

Nejdå, jag är inte ett dugg avundsjuk. Inte ett dugg! Inte! Och jag ljuger inte så bra heller... ;)

Åsa Hellberg sa...

Åh, vad roligt ni kommer att ha det!

Pernilla sa...

Japp det kommer vi! Och idag har jag köpt nya öronproppar. Jag har dock alltid öronproppar i lager, jag har ju småbarn. Har man öronproppar i så vaknar maken först. He he.