torsdag 19 maj 2011

Plötsligt händer det, upplösningen

Ja. Jag svarade förstås ja. Såklart fick hon skicka till lektör. Jag hade fått klart för mig av folk i branschen att det där med lektör - det är bra.

Och sedan blev det tyst. Och så var det ett tag. Och jag fattar ju att det tar tid att läsa och att det kan finnas andra arbetsuppgifter för folk än att uppdatera mig varje minut om hur det går. Det fattar jag. Men jag ville ju ändå få feedback direkt. Och jag ska inte klaga. Sååå lång tid tog det inte. Max två veckor. Sedan sågs Pia och jag över en god lunch.

Där under lunchen så pratade vi lite om olika saker. Bokrelaterade saker. Förlagsrelaterade saker. Och sådant. Och plötsligt fick jag ett erbjudande. Om bokkontrakt. Mitt under lunchen. På en väldigt speciell dag. Jag gick dit och trodde att Pia skulle uttrycka intresse för boken men att hon skulle villkora på något sätt. Typ "om du jobbar om det här och det här så kan vi ses igen..." Typ. Men istället fick jag alltså ett erbjudande om kontrakt. Så härligt, roligt och märkligt det kan bli.

Så mina vänner, gick det till när jag fick kontrakt med Printz Publishing. Jag mailade in. Fick supersnabb positiv respons. Blev skickad till lektör. Fick ett erbjudande. Fick kontrakt ungefär på dagen en månad senare.

Nu vet jag vad ni kommer att fråga. Vad sa lektören då? Under lunchen fick jag veta att det inte var en lektör, det var två. Båda gillade. Jag vet inte i detalj vad de sa men jag vill bestämt minnas att jag hörde orden "en liten pärla" uttalas.

Så håll utkik våren 2012. Då släpps en liten pärla. På Printz Publishing. Förhoppningsvis skriven av mig om jag inte går under av prestationsångest innan.

12 kommentarer:

Den besatta sa...

Jag har ju bara träffat dig en helg, och kan absolut inte påstå att jag känner dig - men jag känner mig så glad och stolt över dig ändå! Det närmaste jag kommit en männsika med kontrakt liksom :)Så spännande och kul att följa dig!

Anneli Stålberg sa...

Jag ser verkligen fram emot att få läsa din lilla pärla!

FRIDA sa...

Du förstår väl att sådant här bara händer i sagornas värld... Det är ju helt fantastiskt! Gud vad roligt. Du måste vara, i brist på bättre uttryck, "above and beyond".

Återigen GRATTIS!

Kram från din största beundrare!

Catharina sa...

Ååh, vilken underbar historia!

Får man fråga hur många förlag du skrev till totalt?

GRATTIS än en gång!!

Mia, Businessmorsan sa...

Supergrattis! Du är värd alla superlativ efter ihärdigt kämpande! Det har varit så kul att följa! Önskar Dig all lycka till framöver med justeringar (lär det väl vara) och kanske främst av allt: LANSERINGEN! Den blir nog värd en blogg i sig... ;-)

Stor KRAM!

annannadesign sa...

Det klart det är en liten pärla! Frågan är bara hur vi ska klara att vänta ett år på denna pärla!??!
Än en gång GRATTIS - så kul!! Ha en bra helg!

Susanne B sa...

Det är en pärla! Ha en fin fredag! S

Lotta sa...

WOW - nu gråter jag! GRATTIS från en som följer din härliga blogg!

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av hur processen fick till. Jag har följt din blogg ett bra tag nu och varit så myfiken på hur det skulle gå för din pärla. Stort grattis, det är dig väl förunnat. Kram

Ketchupmamman sa...

Grattis! Så himla mycket grattis!

Pernilla sa...

Vad ni är gulliga och snälla hörni. TACK. Frida, jag vet. Det är galet. (Eller så är det Pia som är galen, vad vet jag?)

Kiki, sötnos. :) Tack.

Tack finingar!!!!
Vi får hoppas att året går fort. :)

Tinnar och torn sa...

Men detta har jag missat att läsa, ja alltså inte att du fått kontrakt men hur det gick till. Skitkul!