lördag 12 mars 2011

Skriv för livet - Hur man skriver en roman.

Temakvällen Skriv för livet var indelad i tre olika programpunkter. Den första var författarpanelen. Sedan kom förläggarna och sist kom min idol Anna Schulze som inte bara är författare utan också konstnärlig ledare på Skrivarakademin i Stockholm. Hon var min skrivarkurslärare när jag gick där och hon är grymt bra. Läskig. Och bra. Shit vilken respekt jag har för denna kvinna! Att lyssna på henne i måndags var som att få en snabbrepetition av kursen jag gick. Och genast ville jag gå hem och skriva om allt.

Lite snabba anteckningar från det Anna sa:

Skriva = learning by doing. SKRIV!
Läs! Läs aktivt. Fundera på vad som hände och varför du reagerar på ett visst sätt när du läser det. Vad gjorde författaren då?

Viktigt att välja rätt berättarperspektiv. (Första person? Tredje person? Allvetare?)

Viktigt att välja rätt tidsperspektiv. (Presens? Imperfekt? Pluskvamperfekt (är formen för "hade" för er som inte är lika bevandrade i grammatiska termer som en viss språkfröken här) slänger man in i historien oavsett tempus.

Om man har ett pärlband av bra scener så har man en bra historia. Bind ihop scenerna. A leder till B som leder till C som leder till D.

Och hur slutar man?
När man känner att man har sagt sitt. Då är det slut.

Anna sa: "Här har författaren slitit ut hjärtat ur kroppen och har inget hjärta kvar." Det är slutet.

Christina Stielli citerade Erik (efternamn?) på Skrivarakademin som sa:
"Ett bra slut är när en ny historia börjar."

Så är mitt slut. Som sagt förlagen, ring mig! Det blir bra det här.

0 kommentarer: