onsdag 22 september 2010

Inför bokmässan: Barbara Voors

Sist men verkligen inte minst ut är Barbara Voors som debuterade 1990 med Älskade du. Just nu är Barbara aktuell med romanen Fantomsmärtor (Albert Bonniers Förlag) ur vilken Barbara publicerar utdrag i sin blogg.

Barbara är den enda av författarinnorna som jag inte har träffat. Än. För något år sedan hade Barbara gratis (!) skrivarkurs i Gamla Stan och jag var så sugen på att gå men det fungerade inte just då, med hämtningar och andra aktiviteter. Jag var väldigt irriterad över detta. Jag kommer med all säkerhet att leta upp Barbara på mässan och se till att hälsa på henne ordentligt.


Vad jobbar du med just nu?
Mycket jobb om bistånd på Mässans internationella torg: om Sudan, Milenniemålen, Kongo och Zimbabwe för Sida, FN-förbunden och UD (se program på Mässans hemsida). Kom gärna och lyssna på mina favoritämnen förutom litteratur: mänskliga rättigheter och rätten till ett värdigt liv.

Vad ser du mest fram emot under bokmässan?
Att möta alla engagerade och nyfikna läsare.

Vad tänker du inte missa under bokmässan?
Hoppas jag hinner gå och lyssna själv på författare, inte alltid man hinner!

Dina proffsknep för en lyckad bokmässa?
Att ta promenader ibland utomhus för att klarna skallen och få perspektiv.
Att lyssna till allt fint som finns på just Internationella torget och som är gratis.

Vilket råd har du till den här lilla författarwannaben som just har
skrivit klart
(nåja, kan dona en del till om jag ska vara ärlig och petig och jag är ärlig och petig) sitt manus? Hur ska jag få någon inflytelserik förläggartyp att bli intresserad?
Oj! En bra text finner sin läsare, det är jag övertygad om. Tror verkligen att förlagens lektörer läser noga det som kommer in - hoppas jag! Råd: skriv om det du brinner för.

Var hittar man bästa lunchen?
Pass.

Och bästa drinken?
Vackert högst upp i Gothia Towers, allt jag vet!

Var hittar dina läsare dig under mässan?
På Internationella torget tor-lör och i Sidas och UD:s monter. I Albert Bonniers förlags monter 9.30 på söndagen samt Litterär Gudstjänst i J1 (tror jag!) på söndag mellan 11 och 12.

Vad är skönast med att lämna mässan, och åka hem?
Att få hålla om min familj = botemedlet mot alla narcissism och småaktighet stora tillställningar ibland kan locka fram i oss alla.

Jag kommer att leta upp dig! Tack snälla för att du ville vara med i min författarkavalkad Barbara!

Foto: Sandra Qvist

1 kommentarer:

Simona sa...

Åh vad roligt att få läsa - och vad kul initiativ det här har varit!