tisdag 10 maj 2011

Bokblogg igen: Stella - En stjärna på stranden

Nu är jag bokblogg igen. Några dagar kvar att nominera till Forma Books Blog Award. Heja heja min bokblogg!




Jag och mina barn har läst Stella - En stjärna på stranden av Marie-Louise Gay (B. Wahlströms Förlag).
Stella och hennes lillebror Sam tillbringar en dag på stranden. Stella har varit vid havet förut och känner till alla dess hemligheter. Men det är första gången Sam är där och han har miljoner frågor – ”Spinner en kattfisk?”, ”Galopperar en sjöhäst?”, ”Var kommer sjöstjärnorna ifrån?”  Stella har alla svaren, förstås.


Såhär tyckte mina barn:

Lilla E, 4 år: "Jätterolig! När Sam sa JAAAA".
Stora E, 7 år: "Sam hade väldigt många frågor. Stella ljög ganska mycket. Den är fin den här boken".
Jag frågade vad de tyckte var bäst med boken:
Lilla E: "När Sam gick och badade!"
Stora E: "Bilderna".


Och så frågade jag vad som var sämst med boken:
Lilla E och Stora E: Ingenting.

Såhär tyckte jag:
Precis lagom längd på saga. Väldigt vackra bilder. Lagom lite text. Förlaget rekommenderar den för 3-6 år och jag håller nog med. Min sjuåring var nog aningens för gammal, hon läser ju kapitelböcker gubevars. Hon och jag utbytte blickar om lilla gulliga Sam och det var tydligt att hon drog paralleller till sin egen gulliga, frågvisa lillasyster.


En vacker bok som på ett fint vis berättar om syskonkärlek. Passar bäst för lite yngre barn. (3-6).

0 kommentarer: