tisdag 28 april 2009

En rätt vanlig dag

När jag jobbade på det stora IT-företaget (i hela åtta veckor) fick jag ibland höra att "lärare fikar väl mest".
Jo just det. På IT-företaget där man fikade både klockan 10 och 15 och kanske en liten slurk efter lunch också.

Klockan 8:00. Första timmen idag är stand-by för elever som behöver hjälp med läxor. Idag var det ingen som ville ha min hjälp så jag hann läsa jobbmail, fylla i frånvaro från gårdagen, lyssna på kollegors frustration och rätta lite arbeten.

Klockan 9:00-10:00. Dagens första lektion. Årskurs 9 i spanska. De har arbetat med ett projektarbete och skulle redovisa för tre gånger sedan. Idag var det några som inte hade gjort varken gång ett eller två och skulle få göra idag. Tjenare. Det hade de inte förberett. Resten av lektionen tillbringades i kokheta datasalen för att alla skulle kolla in varandras projekt. Helt plötsligt (20 minuter innan lektionen är slut) börjar en del stänga av och packa ihop "för de är klara". Tyckte inte jag.

Klockan 10:10-11:00. Årskurs 6 i spanska. Intresserade och ambitiösa och tillsammans hade vi en väldigt bra nybörjarlektion.

Klockan 11:00-11:45. Innan jag kan ta lunch måste jag bära böcker och bandspelare genom hela skolan tillbaka till mitt arbetsrum. Handtvätt och iväg till matsalen. 30 minuter kvar till nästa lektion börjar. Kastar i mig mat i stimmig matsal och hinner byta några ord med några kollegor.

Klockan 11:35. Kollar jobbmailen och har fått en till uppgift att lösa av min rektor.

Klockan 11:40. Går för att hämta dator och projektor då nästa klass ska redovisa. Engelska i en årskurs 6 och alla har valt att redovisa med power point presentationen. Nästan som på Stora IT-företaget, där är power point också populärt. Det här är inte min klass, har just tagit över dem från en som har blivit sjukskriven och därför är jag inkastad mitt i redovisningsmomentet.

Klockan 11:45-12:10. Vi försöker få igång projektor och dator och får byta utrustning och tillkalla hjälp. Suck. Enda trösten är att det inte alltid fungerar perfekt på Stora IT-företaget heller. Av 11 grupper är 6 klara för att redovisa. Alla hinner inte eftersom nästan halva lektionen försvann och mellan redovisningarna måste alla prata jättemycket så att ännu mer tid försvinner.

Klockan 12:45 ska lektionen sluta men de är inte klara, de drar över sin redovisning. När jag säger mina avslutande ord blir jag avbruten av en elev som vill att de ska få sluta tidigare. När vi redan har dragit över tiden och jag redan håller på att avsluta. Dunderkoll där. Jag återlämnar datorer och projektorer och hämtar nya saker och skyndar mig till nästa lektion. Blir fem minuter sen.

Klockan 12:55. Jag startar spanska i årskurs 7. Jag är kissnödig och törstig men hinner varken eller. Fika finns inte ens i tanken. Jag får inleda lektionen med att predika om vikten av att sköta sina läxor. Jag ritar pedagogiskt en liten tabell på hur många som har fått bra / dåligt resultat på läxförhöret och jämför med den tid de har lagt ner på att göra läxan. Inte förvånande visar det sig att de som läst läxan i 0-5 minuter (!) hade sämre resultat än de som hade läst i 20-30 minuter. Halva gruppen är på simning och kommer efter halva lektionen. Rörigt värre.

Klassen har idag till uppgift att leka meterologer och har fått lite olika "väder" tilldelade. De ska översätta och öva inför en kort redovisning inför klassen. Alla vill ha hjälp samtidigt och det räcker inte att vifta lite med händerna. Det är "Pernilla, Pernilla, Pernilla, Pernilla, Pernilla" överallt. Jag funderar starkt på att lämna rummet och söka upp en kloningsfabrik. De ror det dock i hamn och gör fina små väderpresentationer med charmiga felsägningar.

Klockan 13:50. Avslutar lektionen i tid. Går till personalrummet för toalettbesök och vätskekontroll.

Klockan 14:00-15:00. Spanska i årskurs 8. De arbetar med egna arbeten och en del tycker att de då kan sitta och snacka hela tiden och göra arbetet hemma. När jag meddelar dem att jag vet hur google fungerar ser de lite oroliga ut. Några arbetar jättebra och vill ha mycket hjälp. Någon har helt gett upp och när jag utan att ana oråd pratar med den eleven om att jag finns här och att jag är där för att hjälpa till så får jag "Ni är för fan helt jävla dumma i huvudet allihopa" och så rusar personen ut ur klassrummet. Återkommer dock efter en stund och låtsas då som ingenting.

15:05. Kommer till arbetsrummet, fullastad med lexikon och annat material. Loggar in på en av tre datorer som finns för åtta lärare. Skriver mail till en förälder, läser andra jobbmail och för in dagens frånvaro.

15:30. Skyndar mig till bilen och sticker till dagis via ICA och sedan tar nästa race vid. Men det är en helt annan historia.

Så har jag fikat än? Nix. Nu börjar nästa arbetspass - förbereda morgondagen.

5 kommentarer:

MonasUniversum sa...

...och vad har jag att klaga om.

Geeezus.

Pernilla sa...

He he. Tack för att du orkade läsa. Och allt är relativt. :) Kram!

annannadesign sa...

Ja du, det kunde lika gärna varit min dag... Fast just dagen i dag var inte en sån dag:) Förutom alla de som inte hade haft tid att förbereda för sin redovisning förstås.
Men - i morgon är en ny dag! Onsdag, ett steg närmare helgen, som är ovanligt lååång!
Kram!

Carolina sa...

Kanske kan det kännas LIIITE bättre om jag säger att din dag låter ungefär som den där filmen med Michelle Pfeiffer (Dangerous minds) - där alla ungar är hopplösa i början men deras fantastiska lärare lyckas få dem alla på spåret till slut... ingen press Pernilla, men det är nog du som är Michelle i det här fallet... Good luck!

Farbror Blå sa...

...och vi snutar äter mest "Donkin´Donuts"...