onsdag 1 december 2010

Vinterälskare, se hit?

Kan ni förklara charmen med den? Vintern alltså. Jag måste vara trög, blond eller bara allmänt bakom för jag förstår inte.

Vad är härligt med att få näshåren nerfrysta bara man sticker ut nästippen genom dörren?
Vad är härligt med att skrapa bilen när man åker till jobbet, och sedan hem från jobbet igen?
Vad är härligt med att frysa halvvägs till jobbet och börja tina upp just som det är dags att gå ut igen?
Vad är härligt med att alltid vara fel klädd? Det är för kallt ute, för varmt inne.
Vad är härligt med att behöva åka ännu tidigare på morgonen för att klara att komma fram i tid till jobbet, med marginal för halka, bilolyckor och bilköer?
Vad är härligt med att bylta på ungarna dubbla lager, leta efter tummar i vantar och svettig stå och kränga på dem skor - för att de ska åka bil i fem minuter?
Vad är härligt med att skotta?
Vad är härligt med att leta vantar varje morgon då dessa verkar försvinna ner i underjorden på dagis?
Vad är härligt med förkylningar, vinterkräksjukor och annat skoj som drar fram som en mindre pestepedemi?

Så förklara. Vad är det som är så härligt?

6 kommentarer:

Z sa...

När jag läser ditt inlägg tror jag det är en inställningsfråga! ;-D
Nejrå!
Vinter är fin. Det är en ljus tid med all snö som reflekterar ljuset. Hela landskapet förvandlas till en sagovärld! Titta, verkligen titta andas in och ut och låt hjärnan rensas!
När man är ute med barnen och leker med dem i snön blir det ärligt lyckliga. Kinderna blir röda och de ser så otroligt friska ut! Man behöver ju inte vara ute en evighet, bara en stund så länge de gillar det. Sen kan man gå in och ddricka varm choklad och äta mackor med massa smör på och ost. Och visst är det en massa jobbiga kläder, men de hjälper till att göra vintern till en bra årstid. Hellre svettas jag av för mycket kläder än fryser och blir sur.

Ninas skrivarlya sa...

Hear, hear! Håller med i allt. Gillar INTE vintern. NOT. At. All.

Pernilla sa...

Z! Inställning? Ja. Min kropp är inte inställd för minusgrader. Min kropp fryser hela tiden och ja, det är supervackert med snö men va fan - det är för kallt!!! Jag dör!

Nina. Har alltid gillat dig.

Z sa...

Z: Jag är född i landet mitt på jorden mitt under solen(Ecuador). Alltså borde jag vara inställd på sol sol sol sol! Men vintern funkar bra för mig! Måste blivit ngt systemfel på dig som är tillverkad i norden. Kalla norden. ;-D

/nina sa...

idag är en UNDERBART vacker vinterdag. japp, det är snorhalt på vägen, men åh, i morse när jag gick ut glittrade det i luften av små, små fuktflingor som la sig på alla grenar och gjorde så att dom såg ut som hornen på små, små rådjur.... himlen är knallblå, och skidspåren är perfekta. det är knäpptyst i skogen. Det är så fint, inte ens den vackraste sommardag kan mäta sig mot detta. Men jag håller med om att klä på mindre barn idetta är ett h-ete. Mina är nu 9 och 12 och behöver inte den hjälpen - och det gör livet mycket enklare.

Susanne sa...

JAG älskar vintern! Men jag älskar sommar och värme också. Vår och höst kan vi hoppa över. Riktigt lång och varm sommar och riktig (kanske inte lika lång då) vinter med snö och minusgrader. Riktiga årstider liksom. Jag hatar grått väder med regn och plask och skitiga skor och nerskvätta byxor. Ingen grå vinter för mig tack! Men så har jag ju också 50% norrlandsblod i mig och är född i januari.