fredag 29 oktober 2010

Here we go again

Nu klagas det återigen på loven. Jag har hört detta till leda, som lärare är man ju van att bli påhoppad om hur mycket ledigt man har. Det är faktiskt ganska fruktansvärt hur mycket lediga vi är.

Karin Magnusson klagar på att skolbarn har 15 veckors lov plus fem studiedagar per år. Hmmm... I min skola har vi inga 5 studiedagar utspridda under året. Karin föreslår att studiedagarna ska läggas i augusti, innan skolstart. Ja. De ligger där. Och i juni, när skolan har slutat. Vi lärare jobbar två veckor mer än eleverna. En vecka efter de har slutat, och en vecka innan de börjar. Och så jobbar vi innan de kommer tillbaka från jullovet också. En dag, eller två. Det här är förstås olika från skola till skola men såhär har det sett ut på alla jag har jobbat på.

Och höstlovet - det kom till just för att samla studiedagarna för att det inte skulle bli strödagar här och där. Om jag inte har fel för mig. Vi lärare jobbar nämligen då. I alla fall tre av fem dagar.

Jag har hört denna klagan från andra håll också. Problemet är alltid att skolan har så många lov. Jag skulle vilja vända på det. Varför kan inte resten av samhället också få mer semester? Varför är det förbjudet? Vem skulle inte vilja jobba mindre? Problemet ligger inte hos skolan, det ligger hos alla andra jobb. Tycker jag.

Och så klagar hon på att resorna blir dyrare under loven. Här håller jag verkligen med! Jag tycker att det är pest. Jag får nämligen inte ta ledigt vid andra tidpunkter än loven - det räcker inte min inarbetade tid till. Just det. Inarbetad tid. Vi lärare har 45-timmars vecka, när alla andra bara har 40-timmars vecka. Vi har inte heller rätt till flex/komp så även om ni andra också jobbar 45 timmar eller mer per vecka så får ni ta ut det på något sätt. Vi får ta ut vårt när det är lov. När någon annan bestämmer priserna på resor, stugor och hotell.

Nu loggar jag ut. Jag ska på höstlov. Nej, jag menar höstlovsjobbsresa. Och lämnar mina barn på ett öde fritids och dagis. Av någon konstig anledning är nämligen alla föräldrar med vanliga jobb lediga på höstlovet, men inte lärarbarnen.

8 kommentarer:

Ninas skrivarlya sa...

Hear, hear!

Anonym sa...

Åh, jag vet precis vad du menar! Jag jobbar 75% och vissa av mina jobbarkompisar verkar skitirriterade för att jag slutar tidigare vissa dagar, MEN jag får ju bara betalt för mina 75%!! Tycker att ni lärare gör ett jättejobb, ni borde få vara lediga hela höstlovet tycker jag. Hoppas du får lite mysigt på jobbresan ändå. Kram /C

/nina sa...

Hej, ville bara säga att hos oss är det inga studiedagar på höstlovet utan vi har verkligen 5 dagar, där 2 brukar komma i flock i mitten av september... resten är utspridda lite varstans. Jag har oftast inget problem att ta ledigt, men jag kan förstå de som har det. Vissa yrken är ju ganska styrda även om övertid oh komp existerar...

Det jag ogillar mest är det faktum att hela fritis också är stängt - det inträffar ju iof bara några av dagarna men ack så irriterande det är! Man kan ju faktiskt tycka att om lärarna INTE har en samordnad aktivitet, typ nåt semiarium med någon utifrån, så kan man försöka hålla fritis öppet del av dagen iaf.

Det är helt galet att kommunerna inte har råd med vikarier i detta läge!

Mer pengar till skolan generellt, till alla typer av resurser...

(kan tillägga att vi skulle aldrig kunna ta ledigt allihop en viss dag och göra något utanför jobbet, det funkar inte i ett kommersiellt företag. Däremot är det inget problem att en mindre grupp är borta samtidigt, eller att några få är borta länge på kurs....

Jag unnar dig loven och ledigheten och studieresan av hela mitt hjärta!

Anonym sa...

Oj vad jag var avundsjuk på mina kusiner i Sverige när jag var barn! Två hela veckor höst- och påsklov! Vilken lyx! Finska skolbarn har två dagar höstlov (en torsdag-fredag någon gång i oktober) och två dagar påsklov (långfredag-annandag påsk).

enligt O sa...

Jag har tappat all ork att debattera skolfrågor, trött på att banka pannan blodig. Jag har också "höstlov" vilket betyder tre maratondagar med skolmässa, Stockholm tur och retur och utbildning i sexualkunskap. Ska bli fantastiskt kul. Ungarna? De är på en nästan tom förskola, precis som alla andra lärarbarn.

Anonym sa...

Hon debatterar ju inte lärarna, bara antar att de också har lov. Det kanske inte är så konstigt att någon som själv inte jobbar i skolan inte har full koll.


Sen tycker jag iof att någon vill neka sina egna ungar lov för att man inte själv får vara ledig.


Som lärare tycker man ju sig märka hur väl ungarna behöver loven och lite andrum. (Precis som vi, vare sig vi är lediga eller inte blir lovdagarna em välbehövlig reflektions och planeringstid.

Caroline sa...

Precis, med 45 timmars arbetsvecka har vi rätt till våra lov... Inte för att jag jobbar så mycket - men jag kanske hade gjort, om jag haft ett "riktigt" lärarjobb.

Isa sa...

Jag förstår bägge sidor. Hade jag velat ha alla de där lediga veckorna, för de är ju trots allt många fler än de "vanliga" 5 veckorna, hade jag ju kunnat välja att bli lärare.

Men som förälder till ett skolbarn och ett på förskola kan det bli en aning jobbigt med studiedagar/planeringsdagar på två ställen under en termin. Jag pluggar på distans just nu och tack vare det löser det sig. Här är nämligen inga dagar lagda under t ex höstlovet uten under terminen.

Det är lite tröttsamt att få papper inför sommar- och jullov med texter i stil med:"Tänk på att barnen är trötta och behöver så mycket ledighet som är möjligt, bla bla". Det är nog det som stör många föräldrar och i sin tur blir en irritation på lärarna som "minsann har så mycket ledighet". Ingen människa med "normallång" semester får ihop skolans alla lov och det kan kännas riktigt tungt emellanåt.

Jag unnar både barn och lärare långa ledigheter men det rimmar rätt dåligt med övriga samhällets upplägg vad gäller sånt. Och jag skulle tro att det är det Karin menar..