fredag 3 december 2010

I skolans värld

Hittills idag har jag klarat av fyra lektioner. Som en god lärare har jag även tagit mig tid att reflektera över dessa under min lunchrast.

Antal gånger jag idag har sagt vilken sida eleverna ska slå upp: Minst trettio. Både på engelska, spanska och svenska. Inte under samma lektion då. Svenskan ska jag egentligen inte använda alls men det är bara på Lärarhögskolan man tror att budskapet går fram på målspråket.

Antal gånger jag har tittat bistert på elev som inte har gjort läxan: Minst tio. Slutade räkna ungefär där.

Antal gånger jag har sagt åt elever att vara tysta: Ungefär femton. Kan vara tjugo.

Antal gånger jag har sagt åt elever att de ska slå upp orden med antingen sin ständigt uppkopplade dator eller med uppslagsverken som står i klassrummet: Trehundrafemtionio. Minst.

Antal gånger jag har sagt åt samma elev att ta av sig jackan i matsalen: Tre. Inom loppet av fem minuter.

Gillar jag mitt jobb? Jajemen! Ibland blir det bara lite tjatigt. Nu en lektion kvar och sedan racerfart till förskolan där vår yngsta dotters pedagog ska berätta om vår dotters utveckling för oss.

0 kommentarer: