onsdag 25 augusti 2010

Min ettagluttare

Hämtar min skoltjej efter hennes allra första heldag i skolan. Hon berättar ivrigt om allt som har hänt, allt hon har läst och gjort. Jag ser att hennes mun rör sig, jag hummar och nickar och hoppas att jag ser ut som att jag lyssnar. Jag vill lyssna, jag vill verkligen det, men det går inte.

Allt jag ser är min bebis. I hennes snart sjuåriga ansikte finns bebisen kvar. Jag ser hennes ögon och de ser ut som de gjorde första gången de tittade rakt in i mina. Hennes runda bebiskinder finns kvar och hennes minspel är också samma. Men framför mig står en skoltjej med jeans, rosa skolväska och berättar viktiga saker.

Jag antar att det här bara kommer att fortsätta. Jag kommer förmodligen att stå med en studentskylt och tycka att den där unga kvinnan i vit klänning som kommer utspringandes med sina vänner ser ut precis som bebisen på skylten.

6 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Japp, det kommer du. Och sen kommer stoltheten. Som överväldigar en.

..bra svenska där.

Åsa Hellberg sa...

Precis så är det.
Jag är 48 och min mamma har fortfarande problem med det där...:)

Z sa...

Men visst är det ett mirakel att(förhoppningsvis) få följa ett barn, sitt barn genom hela livet? Vilken otrolig gåva det är! Och en egokick om det går bra. Otroligt!

Simona sa...

Lilla skruttan.
Min har också blivit så stor. Lång och fin och underbar. Och vill fortfarande ligga och gosa i min halsgrop.

Susanne sa...

Så fint du beskriver det! Min lilla börjar 6-års nu, och ikväll när hon kurade ihop sig och skulle sova så såg jag bebisen. Den som ammats till sömns. För så var det ofta. Liiite för länge för att det skulle vara bra för moderns nattsömn till och med :-). För övrigt vill jag berätta att jag följer din blogg. Och Camilla Läckbergs! Och nu måste jag ju följa Simonas också :-) Hälsningar Susanne Boll (Författarepåriktigtwannabe, bland annat).

Ninas skrivarlya sa...

Jaaa... känner så igen det. Min (snart) fjortonåring är fortfarande min bebis ibland. Så mysigt när hon kurar ihop sig hos mig. Det är inte ofta det händer, men ändå. NÄR det händer så är det som svunna tider.