tisdag 15 februari 2011

Att välja jobb

När jag var ung jobbade jag en del på Ica. Jag visste inte riktigt vad jag ville göra med livet.
Ica var bra på många sätt. Jag fick ta ansvar - jag hann med att få allt möjligt ansvar, mejeri, bröd, butiksjour, kassajour osv. Jag fick en stresströskel som hette duga. Jag behövde inte vara arbetslös, jag kände verkligen att jag behövdes. Jag lärde mig att hantera människor. Ibland var jag bra på det, ibland sämre.

En sak som Ica dock verkligen gav mig var studiemotivation. Hur omväxlande en del saker än var på Ica så räckte det inte för mig. När jag satt i kassan så tittade jag så ofta på klockan att det inte var många minuter jag missade. Okej en fredagkväll, då gick tiden fort. Men lördag öppning klockan 8... Gäsp vad långtråkigt det var.

Sakta började jag inse att det var nog pluggdags. Och så hamnade jag på Lärarhögskolan. Men jag behöll Ica. Ica är grymt bra som student. Som student är man i skolan på dagen och jobbar på kväll / helg. Det betyder OB-tillägg nästan hela tiden. Vid det laget var jag också senior bland extrajobbarna och fick de bästa tiderna. Dvs inte lördagmorgnar. (Inget OB).

När pluggandet kändes för trist och långtråkigt var det en befrielse att sätta sig i kassan ett par timmar. Och när de timmarna hade gått kände jag att det var väldigt skönt att plugga.

Igår och idag har varit helt extremt busy för mig på jobbet. Idag kom jag på mig själv med att sakna kassan på Ica... Jag vill bara sitta lite.

Var det bra så?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha....känner igen det precis.
Fast jag längtar alltid ut till någon sorts utearbete, typ klippa gräs i någon park eller liknande.
/Sara

Annelie sa...

Jag har också jobbat i kassa, men längtar sällan tillbaka (mer än till OB-tillägget.) Däremot kan jag längta efter att göra något som kräver noll tankemöda, typ sortera eller paketera något. Trädgårdsarbete skulle också funka. Ett jobb som tar slut när klockan bestämmer det!