tisdag 8 februari 2011

Middagsmat

Jag, i eftermiddags, på Facebook i min statusrad:
-Vad äter ni ikväll?

Förslagen ramlade in. Blodpudding. Våfflor. Pannkakor. Falukorvssoppa. Köttbullar. Hemgjord pizza. Lax i ugn med potatis. Några var lite mer elaborate - Mrs chengs panagbas med lax och ris, Gnocci med körsbärstomater, paprika, oliver och feta,
Bäst matförslag ramlade in från min kompis i U.S.A. "Quiche Florentine and Chicken soup". Och så hade vi lathögarna: "Något från Linas matkasse". Den där värdelösa matkassen som alla envisas med att gilla...

Trots alla förslag var jag totalt blank. Jag kunde inte komma på vad jag 1)orkade komma på 2)orkade handla 3)orkade laga.

På ICA bestämde jag mig. Det blev så spännande så. Fläskkotletter med potatismos och grönsaker. Bl.a. färsk broccoli. Och sås till. Jippii. 1950 ringde och ville ha tillbaka sin meny.

Maken kom hem innan allt var klart och det var bra eftersom han är klart bäst på att steka kött och göra sås. Äh. Who am I kidding? Han är klart bäst på all matlagning i det här huset. Så jag hade handlat, skalat potatis och tagit fram alla övriga ingredienser när han kom hem. Sedan drog jag till Friskis. (Jag och en miljard irriterande människor men det är en helt annan historia).

När jag kom hem och hade ätit klart sa jag tack för maten.
-Vadå, det var ju du som handlade. Det jobbiga är inte att laga. Det jobbiga är att planera.

Nähä? Det jobbiga är inte att laga??? Det jobbiga är att planera???

Jag fram med min nyinköpta Elle mat och vin och skrev fort som attan en shoppinglista. Imorgon och på torsdag jobbar jag lite senare pga utvecklingssamtal. När jag kommer hem får jag middagen serverad.

Onsdag: Minestronesoppa och pannkakor.
Torsdag: Teriyakispett med äggnudlar och grönsaker.

Det jobbiga är inte att laga. Det jobbiga är att planera. Åh så jobbigt det var att slå upp sidan 23 och sedan sidan 47. Åh så jobbigt det var att skriva ner vilka ingredienser vi behövde.

Åh. Nu är jag så trött när jag har planerat allt.

3 kommentarer:

Erika sa...

Haha, jag håller faktiskt med din man.
Jag tycker att det jobbiga är både att planera och handla, att sedan laga är ju ganska kul om allt bara är förberett så att säga...

Åsa Hellberg sa...

Vad underbart att ha det sådär delat och fint.

MonasUniversum sa...

Pernilla, seriöst: www.matkomfort.se

Jeeesus, prova en månad och gör en utvärdering.