onsdag 16 februari 2011

Jag fattar inte

Hur kan det hända att man råkar använda samma spruta på två personer?
Och hur kan man råka använda en spruta som man just har använt på en HIV-positiv kvinna? Är man inte extremt noga när man behandlar patienter med någon slags smitta?
Jag fattar ingenting. Verkligen ingenting.

Vad jag däremot fattar är varför jag inte riktigt är förtjust i sjukhus. För även på sjukhus jobbar folk som ibland gör fel på jobbet. Precis som på alla jobb. Bara det att när det blir fel på sjukhus så kan det bli riktigt illa.

Nu är min skrivtid slut. Den hann inte börja för världens finaste och klokaste sjuåring behövde nattas extra länge idag.

Natti natti.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Samma spruta används ofta, på många sjukhus. Samma spruta alltså, inte samma kanyl. Det går såklart bra eftersom insidan av sprutan inte kommer i kontakt med något som kan smitta. Det är så tröttsamt när folk som inte vet nånting ska uttala sig om vad som är hemskt och inte.

(däremot ska man inte använda samma spruta om en patient är hiv positiv såklart. men risken för smitta är ju i stort sett obefintlig, eftersom som sagt ingenting inuti sprutan kommer i kontakt med något smittämne.)

/sjuksköterska

Anonym sa...

Hörrudu näsvisa sjuksköterskan!

Man får väl uttala sig om vad man vill på sin egen blogg? Jag håller fullständigt med Skrivarmamma. Jag fattar fan inte hur man kan använda samma spruta (eller KANYL då.. jaja, märk ord) på två personer och extra jävla konstigt är det väl när den ena patienten råkar vara HIV-positiv?

Skrämmande och obegripligt.

Sofia

Mamma P sa...

Jag har nyligen legat på sjukhus i över en vecka o jag var jättenöjd med personalen speciellt undersköterskorna och sjuksköterskorna, men tyvärr gjorde även dem några misstag när jag låg där. Just då vet jag att de hade mycket att göra, så det är kanske en fråga om rutiner eller hur de hanterar stress. Men visst - skrämmande. Jag blev jätterädd när jag läste artikeln.

annie sa...

If they are pushing a shot, from what I have seen, they do not use the same needle nor the same syringe. This is because they often pull some blood into the syringe before injecting the medication. However, I have seen them reuse the same syringe shell when giving blood, etc. since nothing touches human fluids.

Did this happen to you? I would be very unhappy.

Pernilla sa...

Annie, not to me. To a woman who had just given birth. I know, I'd be very unhappy too.

Sjuksköterska. Jag veeet. Det är såå tröttsamt när folk som inte kan "nånting" ska uttala sig. Händer hela tiden om mitt jobb också. Men då får man le sött och snällt förklara hur det egentligen ligger till. Fast ingen lyssnar för alla "vet" exakt hur det är att gå i skolan. Kanske lite som hur alla "vet" hur det är att ligga på sjukhus.

Och EGENTLIGEN. Om det nu är så säkert att använda samma spruta (men inte samma kanyl) så undrar jag varför man inte ska göra det när en person är smittad med ngt skadligt. Och HUR KAN MAN VARA SÄKER på att inte alla patienter är smittade? Varför har då personal som inte själva är smittade med ngt farligt alltid handskar? Bara undrar...
För är det inte så att i teorin kan ju en patient vara frisk på pappret men kanske blev smittad med något för en tid sedan, utan att veta detta? Man inleder ju inte varje vårdkontakt med t.ex. ett hivtest...?

Mamma P, hu! Hoppas det ändå gick bra. Man blir ju rädd och det är ju här det stora problemet inom vården ligger - stressen. Om folk fick vettiga arbetsvillkor och resurserna lades på rätt ställe så skulle det nog se bättre ut.

Just nu har vi mycket kontakt med vården i vår familj och vi är också väldigt nöjda med personalen men hygienen...??? Hmmm. Hjälper det att det står spritflaskor överallt när golven och toaletterna är jätteäckliga? (Och då har jag tonat ner mina krav...)

Sofia. Håller med. :)