torsdag 3 februari 2011

Skaffa ny bil

Igår roade jag min FB-omgivning med bild på hur jag inte kom uppför vår isiga backe. Jag svor förra vintern och lovade mig själv att köpa en fyrhjulsdriven bil. Sedan tänkte jag "Äh, hur stor är risken att det blir en sådan här vinter snart igen...?" Precis hur stor var risken?! Den här vintern har jag också svurit. Jag höll på att köpa en Subaru som jag tyckte var skitful för att den hade den lockande skylten "Finns för omgående leverans" på sig. Hejdade mig dock. Kom ihåg, jag gör inte dumma saker...

Nu har jag alltså börjat sondera terrängen. Nästa vinter ska jag ha en fyrhjulsdriven bil och susa fram överallt. Mest hem, uppför vår backe. Och om det inte snöar eller isar på fem år efter att jag har köpt den där bilen så kommer jag skratta varje månad jag betalar av på biljäveln i alla fall. It is so worth it för att slippa vinter!

Nu till problemet. Jag gillar att min nuvarande bil är avbetald. Det passar speciellt bra nu när boräntorna har gått upp rejält. Vår boendekostnad har dubblerats på ett år. Jag är alltså inte sååå sugen på att dra på mig en jättedyr avbetalning varje månad.

Så jag tittar på bilar i rimlig prisklass. Och suckar. De är för fula, för tråkiga, för smäckiga.

Det jag vill ha är för dyrt. För jag vill inte bara köra runt i bil. Det är ju kul att ha råd att betala sitt fina hus, köpa lite mat och kanske ge sina barn söta rosa klänningar då och då också.

Maken säger: "Kolla på Jeep. De är inte så dyra". Jag säger att det är de visst det och surfar in på Jeep för att överbevisa honom. Det finns en modell som är okej i prisnivå. Men det är ju frånpriset. Det finns ju ingen risk att man stannar där när man har önskat klart på tillbehören. Dessutom tycker jag att de flesta modellerna är fula. Eller, det finns två som är snygga men den ena har min pappa så den går bort. Kollar då på den som blir kvar. Klickar. Säljtexten börjar såhär:
"Lyxigare än såhär blir det inte". Typiskt mig.

Nä. Om jag ändå inte kan köpa den jag vill ha får det nog vara. För hur stor är risken att det blir en sådan här vinter tre år i rad?

4 kommentarer:

Mia, Businessmorsan sa...

Den var väl inte så dyr... ;-)
Men jag vet vad du menar. Hittade en så läcker trädgårdsstol i en annons i somras. Ville bara ha! Behövde en trädgårdsstol under tallen bakom garaget - mitt alldeles egna kontemplationsställe. Ringde den enda återförsäljaren i Sverige - fick veta att stolen kostade över 30 kkr. För en stol!!! J-igt läcker stol, men ändå... Prisvärd? Knappast!
Såå - det bidde ingen trädgårdsstol. Det blir säkert en otroligt fin sommar i år också, för andra året i rad... Men jag får stå o kontemplera i år med...

/ Mia

Pernilla sa...

Eller hur. Ibland undrar jag lite. Och så tänker jag, om jag hade obegränsat med pengar - skulle jag då tycka att det var okej att lägga så sjukt mycket på en stol? Tror inte det. Vill inte tro det. Speciellt en utomhusstol. Jag menar hur lång är säsongen för utomhusmöbler i detta land? Inte lika lång som säsongen för fyrhjulsdrivet. Shit! Nu har jag fått mitt köpargument. Helt logiskt.

Anonym sa...

Köp en Dacia! Billig och ser bra ut!

Pernilla sa...

Men du anonym. Vad är haken? Den är ruggigt billig och snygg...?!!!