måndag 7 februari 2011

Fikar på stan

Shit vad det här är nice! Jag måste börja jobba deltid!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, gör det! Det är helt underbart. Och nästan nödvändigt. Sjutton vad jag gillar dig! Allt du gör av ditt liv. Blogga gärna om alla dina lugna, inaktiva stunder också, så behöver jag inte oroa mig. ;)

Pernilla sa...

Anonym, shit vad jag gillar dig!
Jag har ansökt om deltid för nästa år men det brukar gå åt fanders. Hoppas kan man alltid.

Lugna, inaktiva stunder? Eh... Jag är rätt dålig på sådana. Tyvärr....

Catharina sa...

Jag som trodde facket slogs för kvinnors rätt till HELtid... Istället har vi (också) tvärtomproblemet!!

/Catharina

Ulrika sa...

Jag trodde att man hade rätt till 75 procent (25 procents tjänstledigt) om man har barn under 8 år? Kan vara värt att kolla.

Isa sa...

Visst har du rätt till 75%!? Kolla upp och passa på om/när du har möjlighet. Inget slår fri tid även om den kan komma att bestå av mycket tvätt, städ och annat mindre kul när man går ner i tid..:-)

Pernilla sa...

Jajemen. Man har rätt att gå ner till 75% när man har barn under 8 år. Det är vad lagen säger. Man har dock inte rätt att få en ledig dag. Man kan få kortare dagar. Det är där det brukar bli fel för mig. Mitt schema har hittills aldrig gått att få ihop som deltid med ledig dag, endast kortare dagar. Och det vill jag inte ha. Har sett hur bra det fungerar. Vissa dagar går jag hem före mina kollegor som jobbar "kortare dagar" och det är inte för att jag smiter.
Så håll nu alla tummarna för att schemaläggaren lyckas i år.

Pernilla sa...

Och japp Catharina, det omvända problemet finns. :)

Anonym sa...

Jag, som är anonym, strävar efter 50%, men det finns nästan enbart tjänster på 100%, eller korttidsvik. Sen måste man vara fast anställd för att åberopa deltid på allvar. Det är en extremt svår uppgift att klara allt om båda föräldrarna jobbar heltid. Man måste ju vara perfekt och ha en perfekt familj! Stora marginaler på alla sätt.

Anonym sa...

Mysig bild också!