Idag 16:13 fick jag ett sms från verkstaden. "Din bil är klar. Verkstaden stänger 16:30". Det var kört alltså. Jag var på dagis, visserligen bara tio minuter från verkstaden men att få med sig två barn från en rolig dagisgård för att sätta sig i en bil; det tar inte några fjuttiga minutrar det inte. Jag hade dessutom varit tvungen att montera om bilstolarna till min egen bil men se det är jag inte så jättehaj på. Jag har bara haft barn i 6 år och några månader, vad begär ni av mig? Surt fick jag inse att jag får vänta med att byta bort sunkbilen som stinker rök och är smutsigare än min egen, till imorgon bitti.
Åkte hem och tänkte att jag skulle ringa hyrbilsfirman igen. Jag ringde i måndags. Någon skulle ringa tillbaka. Jag ringde i tisdags. Någon skulle ringa tillbaka. Och så ringde jag idag. För att tala om att ingen har ringt tillbaka och att jag lämnar bilen en dag tidigare än beräknat.
Fick till slut tala med den som var ansvarig för att köra ut bilen till min verkstad.
Såhär går det till hos en relativt stor biluthyrare som börjar på H och slutar på Z.
Bilen var inte tvättad för de kör ut bilarna på fredagarna. Om de då är nytvättade och står hela helgen i minusgrader så är det ju risk att kunden inte kan starta bilen när kunden ska åka iväg. Så det var av omtanke de inte hade tvättat den.
Kontraktet fanns inte hos verkstaden, ej heller i bilen, eftersom de hade haft strul med sina skrivare. Han kunde dock gärna maila kontraket idag. Efter att jag har ringt tre gånger. Han hade min mailadress så jag kan inte annat än undra varför han inte bara mailade det i måndags?
Och så var det det här med kilometrarna. Jag menade att det var lite märkligt att kilometerräknaren visade fler kilometer än vanligt till jobbet, trots att jag till och med åkte kortare bit. Biluthyraren menade att eftersom jag har kört grovt räknat 100 kilometer och endast betalar en tredjedel av kilometerkostnaden så blir det ju ändå inte så dyrt.
Jag menade att de har hyrt ut en dålig produkt, de har skött ärendet dåligt och varken jag, eller mitt försäkringsbolag, borde behöva betala fullt pris eftersom jag antar att mitt försäkringsbolag hyr en ansenlig mängd bilar från H..Z per år. Han menade att de har så stor rabatt att det inte ens lönar sig för dem att tvätta bilarna, de har för dålig marginal.
Jag menade att han borde ta med sig lite från det här och om det här upprepas igen så borde han 1) Ringa kunden och förklara varför det inte finns kontrakt och varför bilen är smutsig samma dag som kunden hämtar bilen. Kunden får då förhoppningsvis större förståelse och blir i alla fall lite nöjdare.
2) Lära sig att missnöjda kunder berättar om sina upplevelser för sina vänner, jobbarkompisar och sina cirka 100 bloggläsare. Och sina 200 vänner på Facebook.
Se där. Nu vet ungefär 350 personer att Hertz hyrde ut en sunkig bil, inte kompenserade kunden och dessutom ansåg att de får för dåligt betalt ändå.
Imorgon får jag hämta min bil! Can't wait!
Fem nyare träningslåtar
2 timmar sedan
1 kommentarer:
Eller så kan ni göra som vi: Lämnade in bilen på service samt bad dem fixa bromsarna m.m. Betalade dyra pengar för det. Dagen efter att vi hämtat och betalt så får min sambo stanna på en mack i Bergshamra (vi bor i västerås)för att en lampa i bilen indikerade på att något var fel på bilen. Ta kontakt med en serviceman läser sambon i bilens "informationshäfte". Tur att jag tecknat en extra försäkring med Falck assist (545/år) vilket innebär fri bärgningshjälp samt hyrbil i 3 dgr utan extra kostnad. Efter många om och men visade det sig att verkstaden gjort fel och att de hade dragit sönder ett tändstift när de bytte det. Nötter :-) OJ, det blev en lång kommentar. Hoppas att det ordnar sig med bilen imorgon.
Skicka en kommentar