onsdag 26 december 2007

Resa i tid


Igår såg vi filmen Kate och Leopold på tv. Det är en lite halvtöntig film men jag gillar den, det var nog tredje gången jag såg den... Det som fascinerar mig är tidsresandet. Krocken mellan två världar. Att tänka in sig i situationen att komma in i framtiden och få en riktig kulturkrock. Samma kvarter, samma stad men något helt annat. Även att få åka tillbaka i tiden känns så otroligt. Det behöver inte vara långt tillbaka, tänk att t.ex. få åka tillbaka till när jag själv var liten och se mig själv leka. Skulle det vara som att se mina döttrar leka? Hur var mina föräldrar när jag var tre år? En av mina favoritscener i Tillbaka till framtiden 2 är när huvudrollsinnehavaren råkar komma hem till sin familj och ser allihopa som en utomstående men ändå närstående. Måste vara en helt absurd känsla...



En av mina absoluta favoritböcker är Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Den är helt underbar! Massor av tidsresande och man slipper de tråkiga långa tekniska förklaringarna. Det är lite rörigt först, tidsresenären Henry hoppar runt i tiden och det är lite svårt att följa men när man har lärt sig - oh lá lá vilken historia! Den är grym, den är romantisk, sorglig, kittlande och den är så bra. En bok jag aldrig släpper!


Antar att mitt intresse för tidsresande grundas i att jag är en sån som ofta tänker på hur det kunde ha blivit. OM jag inte hade flyttat när jag var 12, hade jag då gift mig med min man (lärde känna honom tack vare att vi flyttade). Hade vi ändå mötts, fast i ett annat sammanhang? Om inte, vem hade jag då träffat? Finns det flera tänkbara kandidater eller finns det bara en som är tänkt för en? Hade jag då varit singel hela livet om jag aldrig hade flyttat? Sådana här tankar har jag jämt, om allt. Därför älskar jag såklart filmen Sliding Doors.... Där får man se vad som kunde ha skett om... När får jag se den filmen om mitt liv?

4 kommentarer:

Adam and Antonia sa...

Kul blogg! Keep up the good work!

Pernilla sa...

Tack! :)

Anonym sa...

Har du läst Diana Gabaldons "Främlingen"? Där reser huvudpersonen av idag tillbaka till 1700-talets Skottland, jag gillar den mycket just för kulturchocken.

Pernilla sa...

Ja, det har jag faktiskt. Störtgillade den. Särskilt hur hon använde sina sjuksköterskekunskaper... Men sedan blev det för många delar så jag orkade inte. Svärmor har läst alla tror jag. Kände att det blev för mkt.