tisdag 18 december 2007

Nu har jag bestämt mig

Jag ska bli författare.

Så. Nu har jag skrivit det. De av er som tänker skratta åt mig, er tänker jag inte lyssna på. De av er som tänker höja mig till skyarna, er tänker jag försöka lyssna på. På sistone har jag bara blivit mer och mer säker på att jag ska skriva BOKEN. Ska bara se till att verkligen ta mig tid. (Jättelätt när man har en ettåring som står och biter en i låret så fort man närmar sig datorn….)

Igår var jag på en liten inspirationsstund som hölls av Denise Rudberg. Hon och Camilla Läckberg har ett bokprogram ihop och när jag ser det och ser alla som har lyckats komma fram som författare, då blir jag inspirerad. Varför skulle inte lilla jag kunna….? (Väljer i dagsläget att inte tänka på alla som inte syns, alla som har blivit refuserade och alla som sitter som jag och drömmer).

Denise berättade att hon alltid har varit lite strulig, lite ombytlig och hoppat runt en del. Så när hon talade om för sin omgivning att hon höll på och skrev en bok, ja då var de inte så jättestöttande. De tyckte mest att hon var pinsam. Det var dumt. Denise har skrivit massor av böcker nu.

Denise gav konkreta råd för att komma igång med skrivandet:

  • Byt miljö.
  • Skriv om något som ligger dig nära.
  • Skriv varje dag.
  • Hon tipsade även om att skrivarkurser är jättebra.


Känns bra, jag uppfyller redan flera av punkterna. Nu måste det ju gå vägen, eller hur! ;)

Det var en kul start på min måndag, att få möta den här inspirerande, glada kvinnan och få höra hennes ”story”.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köper din bok.

Lycka till!

Pernilla sa...

Tack Ulrica! Och tack för att du orkade ta dig in i kommentarernas värld! :)

Anonym sa...

Jag vill också köpa kommande boken!!!!

Kram M

Pernilla sa...

Tihi, då har jag i alla fall två köpare! Härligt! Det ska jag säga till förlagen sedan när jag försöker få min bok utgiven. Jag kan garantera att den här boken kommer att köpas!

Olivia sa...

Räkna med minst tre köpare!!! Jag köper, helt klart! Kul att ha hittat till din blogg förresten! Ska försöka komma ikapp och läsa alla inlägg.... någon gång.... när plutten sover och när jag hunnit duscha, städa, plocka, sova, mm! ;) *hihihi*
Stor kram från moi :)

Anonym sa...

Pernilla, jag köper också, det vet du. Sen tänkte jag säga att du vet väl att Camilla Läckberg gick året under mig på internationella ekonomlinjen på Handels Gbg? Med det vill jag säga att hon är inte heller en "skolad författare" och hon är ju superduktig hon med, precis som du.

kram Jissa

Pernilla sa...

Hederliga gamla Jissa är tillbaka. :) Det visste jag inte. Jag visste dock att hon är ekonom och kalkylerade ordentligt innan hon började skriva. Hon la upp en riktig handlingsplan.

Oliva, kul att du har hittat hit! Skippa allt utom plutten, mat och dusch. Sedan går du hit och läser! :)

Ann Ljungberg sa...

Välkommen till "jag-ska-bli-författare"-skaran! Me too :-)

/Ann, som också var på Denise föredrag/inspelning i måndags

Pernilla sa...

Vad kul att du har hittat hit Ann! Det var ju jag som satt bredvid dig. Jag hoppas på att få din bok under granen på måndag. Om inte får jag väl gå in och beställa den själv. :)

Anonym sa...

Innan du börjar kanske du ska lära dig att skilja på de och dem... förlag brukar inte bli till sig över manus där inte språket är korrekt.

Pernilla sa...

Underbart! Äntligen är jag en riktig bloggare! Jag har fått min första anonyma lite halvt spydiga kommentar. Dessutom från en språkpolis. Jag ÄLSKAR språkpoliser! *Viskar* Jag är en själv. :) Jag blir jätteglad!

Faktum är att jag inte brukar ha något problem med de/dem men just denna mening fick mig av någon anledning att välja "dem", har gått och känt efter lite och tyckt att det blev fel. Men jag har ändrat nu, vill ju inte sprida oriktigheter omkring mig. :)