onsdag 30 december 2009

So you think you can write?

Se hit alla tv-produktionsbolag. Jag har en programidé som jag bjussar er på mot att jag får vara en av de tävlande.

Nu har vi tröttnat på Top Model, So you think you can dance, Idol och det där designer/skräddarprogrammet jag inte minns vad det heter. Nu vill vi ha hard core underhållning. Det är dags att vaska fram Sveriges bästa nya författare!

Antagningen består dels av i förväg inskickat material och om man passerar det testet (utom jag då, jag har en fri plats eftersom jag har kommit upp med idén) kommer man till en audition då de tävlande får sitta och göra olika skrivövningar under ledning av Sveriges ledande skrivarcoacher. Detta läses sedan upp och juryn avgör om man kommer vidare eller inte.

På liknande sätt kommer man att öva under tävlingsveckorna. Olika uppgifter varvas med nätverkande mingelpartyn där de tävlande får försöka imponera på olika förläggare och andra inflytesrika personer. Parövningar kan också krävas, även om författeriet är ett ganska ensamt yrke. Här ska man övas på att ge och ta kritik.

Sedan är det en större uppgift varje vecka som man ska klara av. Det kan vara ett ämne eller olika antal ord. Stor tävling varje fredag och en efter en slås författarna ut. Till slut står det mellan två eller tre författarwannabes och det blir stor final. Den vill jag inte avslöja alla detaljer om i det här läget.

Så vad säger ni? Tv3, vi har tröttnat på Ankan nu - här är er chans!

Vadå? Trist att filma skrivprocessen? Lågt underhållningsvärde? Inte intressant att titta på när någon stryker ord och sedan hamrar på nya? Nu tycker jag att ni är lite trångsynta faktiskt.

2 kommentarer:

Fröken Film sa...

Det är BRILJANT!

Mia, Businessmorsan sa...

Det intressanta för TV-tittarna blir ju att höra resultatet av skrivövningarna när man korkat upp litet inspiration i glasen. Vi har ju hört talas om, via kända bloggar, att det går till så ibland... ;-)

Kram,
/ Mia

PS - lysande idé, faktiskt! Kan också tänka mig att vara med... DS