måndag 20 juli 2009

På friskis

Ikväll tog jag mig till Friskis. Det var skönt! Kan ju inte säga att jag har legat på latsidan de senaste dagarna men det var skönt att få röra sig och använda musklerna på ett bra sätt.

Eftersom jag förmodligen har någon slags bokstavskombination och borde få diagnos så kan jag inte bara jympa. Jag måste sysselsätta hjärnan med att antingen sjunga med i låtarna eller tänka på annat. Idag tänkte jag på annat.

Jag roade mig med att låtsas att alla motionärer var lärare. Jag bestämde sedan vilka sorts lärare de var.

Den mulliga mörklockiga kvinnan i urtvättad t-shirt och grå mjukisbrallorna var en solklar bildlärare. Hon såg sådär halvflummig och bohemisk ut.

Kvinnan i slingat blont hår, också lite mullig men mer kurvig, som jympade med bestämda rörelser - hon var en matte/no-lärare. (Naturorienterade ämnen). Hon verkade van att ta för sig.

Medelålders lagom-över-magen-tjocka kortklippta kvinnan var såklart hemkunskapslärare. Hon såg ut som en sådan som gärna toppar det mesta med lite vispgrädde men skenheligt står i klassrummet och låtsas att råkost är det godaste i världen.

Kortklippte, välansade, vältränade mannen i sina bästa år var förstås rektor. Det brukar ju vara sysselsättningen för män i skolor.

Det fanns också en skäggig man som såg rejäl och sympatisk ut. Träslöjdslärare. Utan tvivel.

Kvinnan runt 40 med lite runt ansikte såg precis ut som en so-lärare. (Samhällsorienterade ämnen). Hon såg lite halvtråkig, rejäl och allmänbildad ut.

Superatlettjejen med noll fett, kortklippt hår och tvättbrädsmage hade jag önskat att hon var idrottslärare men de ser faktiskt väldigt sällan så ut. De är rätt normala, som tur är. Hade hon varit någon slags lärare så var det nog inte i en vanlig skola utan kanske yogainstruktör. Eller personlig tränare.

Tjejen med lockigt långt hår och snällt leende, hon måste vara förskolelärare. Det är sådana som hon som jag vill ska ta hand om mina barn.

Den enda kategorin jag inte riktigt kunde hitta var språklärare. Ingen såg cool nog ut. ;)

4 kommentarer:

MonasUniversum sa...

"förmodligen en bokstavskombination"....vad sägs om hela registret...?!

Pernilla sa...

Typ kanske. ;)

Anonym sa...

vi har fyra (4!) idrottslärare på min skola. Alla är under 30, har inget underhudsfett, är superfräscha, tränar dagligen utanför skolan och har en elitsatsning på gång i någon idrott som man aldrig har hört talas om. Dessutom deltar de oftast med eleverna på lektionerna. "Idag är det långdistans, alla springer 6 km". Tänk dig det fjärde lektionen!

Åsa, som för tillfället sitter och ser ut över havet i Nordmaling, söder om Umeå.

Pernilla sa...

Åsa, tacka vet jag hederliga spansklärare som har vett att njuta av det goda i liver. Vin. Lugna promenader. Siestor. Och sånt. No crees?

Byt skola för fan! ;) Ha det gott i Norrland, kom o hälsa på när ni är hemma igen!