måndag 6 juli 2009

Det pippar i köket

Vi bor ju hos min far pga husbygge. Min fars kök är fullt av maskiner som piper så fort de är klara. Min far var förut gift med en kvinna vars modersmål inte är svenska. Hon sa att det pippar så i köket. Jag är villig att instämma.

När diskmaskinen är klar så piper den tre gånger. Sedan är den tyst en liten stund. Sedan piper den tre gånger till. Detta sker alltid när jag precis håller på att somna. Det slår aldrig fel.
Piiiiip. Piiiip. Piiiip.
Piiiiip. Piiiip. Piiiip.
Piiiiip. Piiiip. Piiiip.

Mikrovågsugnen piper när den är klar, små ettriga pip ända tills man öppnar luckan. Min far går upp tidigt på morgonen och använder mikron och medan den rullar så går han ut och hämtar tidningen. Och då börjar såklart mikron att pipa. Så att jag vaknar.
Pip. Pip. Pip. Pip. Pip. Pip.
Pip. Pip. Pip. Pip. Pip. Pip.
Pip. Pip. Pip. Pip. Pip. Pip.

Sedan är det spisen. Den piper så fort det kokar lite för mycket, så att det gudbevars stänker lite lite på hällen. Stänker det aningen till, då stänger den av sig. Det tar väldigt lång tid att koka potatis här. Man tycker ju att modern induktionshäll borde innebära motsatsen...

Och om kylen är öppen mer än två minuter så piper den. Idag skulle jag torka ur på en hylla och plocka om lite så att jag fick plats med middagens rester. Tog inte en särskilt lång stund.
Piiiip. Piiiip. Piiiip.

Om det låter såhär i mitt nya kök, då lovar jag att slänga ut alla nya maskiner och jaga opippande maskiner på Blocket!

4 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hojt!

Så är det med vår tvättmaskin PIIIPPIIIPPIIIP, fy fan säger jag. Till vilken nytta? Totalt värdelöst. Kram P.

Pernilla sa...

Fast tvättmaskinen är typ den enda maskin jag kan tycka att det eventuellt, möjligen kanske kan vara bra att ha en pipfunktion på. Jag glömmer alltid att hänga tvätten och har tvättat om mången maskin... Men om ren disk står kvar i diskmaskinen så börjar ju inte den lukta surt... Fattar inte funktionen liksom... :)

Lotta sa...

;-) läs bruxen det går att stänga av piiipet på flera av maskinerna - vi hade samma problem. Gäller i a f diskmaskin och micro vad jag vet!
Tjipp!/ Lotta

Pernilla sa...

Tack Lotta!