torsdag 30 juli 2009

Att ångra ett namn

När man namnger sitt barn så gör man ju det inte helt utan tanke innan. De allra flesta i alla fall.

Med Stora E var det lätt. Hon fick sitt namn direkt när hon kom ut, favoritnamnet från listan passade henne perfekt. Sedan fick hon även ett andranamn med direkt anknytning till listan, det får bli ett eget inlägg en annan gång.

Med Lilla E var det svårt. Det tog en vecka av namntestande och när vi hade bestämt oss sa vi "nu tar vi det innan vi ändrar oss igen!"

Det fanns dock ett namn som jag ville hela tiden, som maken tyckte var fint och som vi pratade mycket om. Men vi tog det inte. Det var någonting som gjorde att vi inte tog det, jag tror att maken inte var lika på som jag. Och jag var lite osäker på om jag ville döpa mitt barn till ett så ovanligt namn.

Jag ville att hon skulle heta Fideli. Istället fick hon ett helt vanligt tjejnamn på E. Ett fint tjejnamn på E men inte som Fideli.

Ju äldre hon blir, ju säkrare blir jag på att Fideli skulle ha passat henne perfekt.

Jag tror att min lilla fina E ska få ett tredje namn. Måste nog lägga till det så att jag i smyg kan börja kalla henne det och sedan helt plötsligt har vi liksom bytt.

12 kommentarer:

Olivia sa...

Så otroligt vackert! Fideli! Det har jag aldrig hört men Gud vad jag gillar det!

MonasUniversum sa...

Jamen vafan tänkte du med! Klart hon skulle ha hetat Fideli!! BYT BYT BYT!

Vet du, helt seriöst: jag har en kompis som döpte sin dotter till Sara, men efter 1,5 år så kände de att Märta var bättre. Så de bytte. Rakt av. Under ett par år så hade jag grova problem att säga rätt, men sen vande jag mig...

Catharina sa...

Olivia - du får låna (eller köpa) och läsa "Den vita stenen" (barn/ungdomsbok). Där heter huvudpersonen Fideli. Eller heter hon Fia men kallas Fideli. Typ "Fia Fideli" eller? Jag kommer inte ihåg. Den andra huvudpersonen heter Hampus va?

Pernilla vet säkert men jag tror det är Maria Gripe som skrivit (finns för övrigt som TV-serie också, den är inspelad i Skärhamn på Tjörn (i alla fall klocktornet))

/Catharina

som också tycker Fideli är fint!

Pernilla sa...

Ja men nu känns det mycket bättre! Kunde ni inte bara ha sagt att det var skitfult?!

Jag ångrar mig!!!

Catharina, kommer inte heller ihåg vilket hon egentligen hette men det är ju därifrån. :)

Mona, skillnad på 1,5 år och 2,5 år. Hon är väldigt medveten om vad hon heter och är mycket bestämd när jag frågar om hon vill heta Fideli istället... ;)

Anonym sa...

Jag tänker faktiskt ibland på att du ville att lilla E skulle heta Fideli (som jag redan då förespråkade, inte för att E är tråkigt namn utan bara för att Fideli är så underbart!). Så lägg till det som ett tredjenamn!!!

Min syster heter Annica för att mamma och pappa ej vågade döpa henne till Klara på 70-talet, de har ångrat sig sedan dess... Och prata inte om mitt namn som är så urbota tråkigt vanligt, hade gärna fått ett lite mer EGET namn som jag inte delar men typ hela Sverige...

Blir det en trea här hemma så kommer vi satsa på ett ovanligare namn är de två första, inte för att O och C har vanliga namn men ändå. Har redan flera namn på lager, dock ingen bebbe på väg...

KRAM!!!

annannadesign sa...

Håller med om att Fideli är såå läckert! Min bästis hund (när jag gick i grundskolan) hette Fideli. Det är ett namn som jag hade glömt bort! Du får ta det till barn nummer tre helt enkelt;)
Kram!

Anonym sa...

Tjejen i den vita stenen heter Fia men kallas för Fideli av Hampus (som i sin tur kallas Farornas konung). Fideli är fantastiskt fint! Lägg till det som tredje namn! Om du tycker att Lilla E passar som Fideli skulle det bli jättekonstigt om du döpte en trea till det. Dessutom, vem säger att en trea skulle bli en tjej? Jag har ju inte varit orolig för att mina barn skulle ha ovanliga namn. Jag ville inte att de skulle få heta 1,2 och 3 i klassen som jag själv. De är stolta över sina namn, eller tja, minstingen är ju inte två än så där vet jag inte, men de större är helnöjda. Sen kommer det ju alltid en tid när barnen är missnöjda tror jag. Oavsett om det är för att namnet är för vanligt eller för ovanligt eller bara fult. Min stora tjej har precis bestämt att hon vill ha ett tredje namn. Brorsorna har tre så hon tycker att det är grymt orättvist. Vilhelmina ska det bli!
Åsa

m family goes västerut sa...

Jag lade till ett tredje namn när jag kunde göra det själv. Så plötsligt när det kom hem papper från skatteverket så hade jag tre namn till mina föräldrars stora förvåning... Men om hon inte gillar det kanske du ska passa på och göra det innan hon väljer ett annat, haha.

Pernilla sa...

1) Det kommer aldrig att bli en nummer tre här. Bara för att klargöra detta. ;) Sååå kul är det inte att spy i tre-fyra månader och sedan ha ont i ryggen i några månader. Inte heller är det värst kul att amma och vara uppe halva nätterna. Vi är nöjda såhär. Dessutom kan inte barnen få bli majoritet, det kan inte sluta väl. ;)

2) OM det mot förmodan skulle dyka upp en tre kan inte h*n få heta Fideli. Fideli finns ju redan.

3) Jag är skitsur över att jag inte döpte henne till det. Men igår kom jag på vad som avgjorde. Hur många orkar säga Fideli? Vad blir det istället? Fidde. Och bokstaven "d" kan lätt låta som "t" eller i alla fall göra att folk lätt ändrar till det. Folk = dumma kompisar. Så då skippade vi det. Känns dumt nu. Tror att vi lägger till det faktiskt.

Kul att ni gillar namnet och tack för att du redde ut vad hon hette Å! Och dina barn har ascoola namn! Jag hade behövt lite mer av ert mod.

Anonym sa...

Om barns elakheter vad gäller namn: Det spelar ingen roll vad namnet eventuellt kan rimma på. (Om det inte är Britta kanske.) Vill barn vara taskiga säger de bara bajs-Erik.
Tjingeling!
Åsa
Om ni inte sett tv-serien "Den vita stenen" så gör det! Den är magisk! Har precis repriserats i svt. En av de få gånger jag inte vill lämna tv-soffan vid Bolibompadags.

Millimu sa...

Hmmm, vilket dilemma Pernilla. Nu har ju lilla E ett mycket vackert namn, men jag förstår att det känns sorgligt om du tycker att hon verkligen ÄR Fideli. Tycker absolut att du ska lägga till det till hennes andra namn och sen kan du ju kalla henne det ibland och se om hon så småningom nappar ;)

Jag har själv två väninnor som bytt sina tilltalsnamn, den ena när hon var liten - hon började bara själv kalla sig Sophie fast att hon hette Frida. Den andra tjejen bytte vid 18, tyckte hennes namn var för vanligt tror jag och kände sig nog inte sådan.

Och det där med öknamn... jo det oroade jag mig för när vi skulle hitta namn till Lilltjejen. Jag tycker om namnet Nora men det kändes lite för utsatt - Nora-Snora när man är liten och sedan Nora-H*** som äldre... Det kändes som att tigga om att bli retad. :(

Gia sa...

Jag funderade också på Nora till L, men resonerade precis som du Millimu. Fast L´s namn ligger ju nära till att bli öknamn av också, om än inte lika grovt som Nora.