tisdag 17 november 2009

Klasstorlek - arbetsro

Jag är med i föräldrarådet i mina barns skola. (Surprise). Igår hade vi möte med ledningen. Ledningen ville att vi skulle diskutera begreppet "arbetsro". Vi kom då in på det här med antal elever i en klass. Dit ville inte ledningen alls gå. Hon var helt övertygad om att arbetsro i en klass, det beror på gruppsammansättningen och lärarens kompetens. Jag håller med om att de sakerna också bidrar till hur arbetsron kan vara i klassen, tillsammans med en massa andra faktorer såsom till exempel vad man har för lokaler och hur trygg man känner sig i sin klass / med sin lärare. Men. Jag vill hävda att klasstorleken har extremt mycket med arbetsron att göra. Nästan allt. Jag försökte argumentera för min sak men det var väldigt bestämt från ledningshållet att det inte alls var så. Klasstorleken spelar ingen som helst roll.

Okej. Idag kom jag till jobbet. Igår vaccinerades alla i årskurs 6 och 7. Idag är hälften av eleverna borta i de klasserna. Jag har haft en sjua, och en sexa idag.

Idag har jag hunnit gå runt till alla. Jag har hunnit sätta mig hos en del och förklara det här med hur verben egentligen fungerar, varför är det "s" på en del och varför inte på andra. Jag har också kunnat gå igenom saker vid tavlan utan att konstant bli avbruten. Elever har också kunnat fokusera bättre, för det har varit färre kompisar att följa i klassrummet. Det är ju extremt intressant att kolla när någon vässar en penna, hämtar en bok eller går till toaletten.

Nä. Klasstorleken har inget med arbetsron att göra. Det är nog något jag som lärare bara inbillar mig. Jag har ju inte budgetansvar och jag behöver inte 25 elever i en klass för att täcka en lärarlön. Jag måste ha fått det hela om bakfoten. Utbildningen är lika bra när jag har 30 elever i klassrummet, som när jag har 20. Helt klart.

2 kommentarer:

annannadesign sa...

Skicka det här inlägget till ledningen...

Det klart att de inte kan tillstå att klasstorleken spelar någon roll - de har inte ekonomi till det! Tragiskt!

Lilla O sa...

Klart att vi lärare har fått det om bakfoten. Det har ju ekonomerna räknat ut och skrivit i tidningarna om. Funkar inte arbetsron med 30 ungar i klassrummet beror det på att läraren är lat och dessutom tillbringar för lite tid i skolan. Eller?