söndag 15 november 2009

Lindex, var god dröj.

I matvarubutiker klarar personalen att sluta fylla på varor och sätta sig i en kassa tills kön är borta. Hur kommer det sig att personal i klädbutiker inte klarar detta?

I klädbutiker måste personalen absolut bära runt på små galgar fyllda med något, t.ex. stringtrosor, fylla i små lappar och sätta gummiband runt, gå till rätt ställe och hänga ifrån sig och sedan måste de göra någon sak till och sedan en sak till. Kön tittar de inte på, kön bryr de sig ingenting om och kön är bara ett obligatorium i en klädbutik. Speciellt på Lindex i Sickla Köpkvarter.

Efter att ha köat i ungefär tio minuter (som tvåa i kön hela tiden) lämnade jag mina tights för 79 kronor och gick vägg i vägg till Twilfit och köpte tights för 129 kronor istället. Där var det ingen kö. Där var det en trevlig tjej som flinade ännu gladare när jag berättade om oproffsiga Lindex vägg i vägg. Fan värt varenda öre som de kostade mer.

Hade redan bestämt mig för att bojkotta Lindex när jag sedan läste en krönika om kedjan i Metro. Nu hittar jag inte krönikan men jag hittar en artikel i Aftonbladet. Så nu dubbelbojkottar jag!

3 kommentarer:

Fröken Film sa...

Å vad jag känner igen mig, sura blickar (om ens det) på Lindex och superproffsig hjälp på Twilfit. Anar ett mönster alltså...

Men det här med storlekarna, jag trodde vi var förbi sånt! Borde inte ett företag som Lindex ställa vissa kriterium i samarbete med designers? Det första borde ju självklart vara att plaggen ska passa ALLA! Har de verkligen råd att inte sälja till alla sina kunder? (Jo, bevisligen har vi erfarenhet av det...) Hade själv tittat ut en fin blåsa på webben, men nu smakar den lite beskt. Ska nog till Gina Tricot och prova den jag hittat där i stället.

Usch, så upprörd jag blev! Strax är det ny vecka med nya tag. Fräscht!

Anna sa...

Hej!
Vill bara påpeka några saker.
-Om inte personalen i butiken hänger ut kläder, då finns det ju inget att köpa..
-Den som har jobbat i butik vet att det självklart inte är roligt med kö och att det är obehagligt/jobbigt för den som sitter i kassan när folket i kön beter sig som att man som kassörska har gjort valet att det ska vara kö...
-Den kollentionen som det blev sånt tort stohej om i tidningarna, den fanns faktiskt inte inte i stl 34 heller. Men det var det ingen som skrev om. Sedan så är ju det flesta kunder i storlekarna 36-42 och om man ska göra en "test kollektion", då håller man sig nog till de mest säljande storlekarna. Det hade iallafall jag gjort.

Se inte ovan som en diss, jag vill bara bjuda på min åsikt.

Pernilla sa...

Anna, tar det inte som en diss. Däremot är det så att jag har jobbat i både matvarubutik (ICA) och klädbutik (Stadium) och vet från erfarenhet därifrån att det är tokmycket mer prio på kassa i matvarubutik än i klädbutik. På Stadium tog man t.ex. inte ens vara på att jag hade flera års kassavana, när det blev långa köer kunde jag inte ens hoppa in för jag hade inte fått lära mig kassan. Jag var tydligen bättre på golvet, inte mig emot. Kassan är inte favoritstället i en butik.

Det är konstigt att varorna inte tar slut i matvarubutikerna trots att de är bättre på kassor. Fast inte överallt. På Hemköp i Halmstad är de otroligt dåliga poå kassor... Jag blir galen varje gång!

Intressant att fler har noterat detta hos Lindex.