fredag 27 november 2009

So not ready for advent

Igår på väg hem från jobbet vid 19-tiden rusade jag in på ICA-Maxi för några viktiga inköp. Gick förbi blomavdelningen och såg vitmossa. "Men gud vad de ska vara tidiga jämt", tänkte jag och rusade vidare. Tänkte lite till, backade och plockade på mig två påsar.

Idag på väg hem från jobbet skulle jag uträtta lite ärenden. Gick förbi en lampaffär fylld med julstjärnor och ljusstakar. "Arrrgh, jag skulle ju inventera förråden och köpa i god tid". Så har liksom inte skett. Jag har inte hängt med.

Nyss tog maken och jag upp jullådorna från gästrummet där de står och skäms i en garderob. Jag hade ett vagt minne av att vi rensade hårt förra julen, för vi tänkte att vi skulle vilja köpa nya saker till nya huset. Det hade vi gjort. Inte en julstjärna /adventsstake kvar. Däremot väldigt många fula saker till granen. Och massor av barnpyssel.

Vad vi glömde/inte visste när vi rensade järnet var att:
a) I december har vi lite lite pengar. Båda barnens födelsedagar infaller i december.
b) Att flytta till ett nytt hus innebar inte att huset var klart och redo att pyntas i december. Det är fortfarande väldigt ofärdigt invändigt (möbler, tavlor etc saknas - finns inga bra ställen att pynta på).
c) Att flytta till ett nytt hus innebär rätt många andra investeringar och pengarna rullar rätt fort = julsaker är inte topprio.
c) Att flytta till ett nytt hus innebär högre lån. Då måste man jobba lite för att få in stålar för att betala lånet. Alltså har man inte tid att gå runt och kika på trevliga julsaker. Inte heller energi.

Efter en snabb koll i almanackan och med verkligheten så insåg jag och maken att vi måste göra en plan. Imorgon ska jag inte umgås med familjen, jag ska rusa runt i diverse affärer. Se lista:

Adventsljusstake (den ursnygga vi hade i betong har gått sönder och slängts)
Prydnader till ljusstaken (om nödvändigt?)
Två elljusstakar (maken och barnen fixar)
En julstjärna till allrummet (maken och barnen fixar)

Lucianattlinne Stora E
Rött band, båda
Glitter, båda
Vita strumpbyxor, båda
Luciakrona Lilla E

Kanske en ny julgransmatta. Den andra gjorde sig inte riktigt här. Inte heller julgransfoten känns speciellt kul.

Adventskalenderspresenter (Mona, jag börjar ångra mig)...

Födelsedagspresenter till båda. De har önskat sig allt i alla leksakskataloger de har fått händerna på men ändå kan jag inte komma på en enda grej jag tycker att de verkligen behöver.

Godispåsar och annat till kalasen (ett kalas för Lilla E, ett gemensamt kalas för släkten och ett kalas för Stora E ska organiseras under två helger i december).

Och just det. Nämde jag att jag jobbar 130% just nu med utvecklingssamtal kvällstid? När de är avklarade ska jag bara sätta lite betyg.

Och nämde jag att ett kreditkort är väldigt bra att ha just i december?

4 kommentarer:

Simona sa...

Näe, vi drar till Italien istället. Advent - pah!

Fröken Film sa...

Ledsen, men jag förstår inte det här med adventskalendrarna nuförtiden. Vad hände med de där fina med luckor som innehöll spännande bilder och som hade lite glitter på? Ni mammor är ju så ambitiösa och så himla, himla fina. Adventskramar ska ni ha! Och Italienresor.

Linnéa sa...

Åh, det var toppen - jag var på Konsum här ikväll efter jobbet och där fanns både luciakrona, tärnljus, "dumstrut" och glitter - allt vad en stressad småbarnsmamma behöver till Lucia... nästan. Hittade särkar förra veckan, en på Läkarmissionen och en på Lindex :-)

Jag hade inte alls tänkt på det där med vita strumpbyxor.... går det inte lika bra med svarta med dödskallar...?

Kram

Linnea

MonasUniversum sa...

Hahaha, förlåt, men det DÄR var roligt!

Du som är kreativ, lägg i något annorlunda istället. Ett gäng ledtrådar som blir till något kul kanske?

Jag är inte ett dugg orolig. Sen kan du göra som jag jag varje januari: köpa juldekorationer i mängder..minst, MINST 50% rabatt.

I år är temat i granen guld och svart.

Ska bara släpa ut en av fåtöljerna först. Makens halva nya soffa upptar vår julgransplats.