lördag 12 februari 2011

Snöstormen - Stockholm 5-3

Jag tror att snöstormen vann igår. Men det fanns vissa som snöstormen inte bet på. Gårdagen var till för eliten.

Det var eliten som tog sig till jobbet.
Det var eliten som tog sig till skolan.
Det var eliten som tog sig fram.

Min ickeelitbil kom ingen vart. Åkte med maken. Som tillhör eliten. Bilmässigt och i det mesta faktiskt. Jag kom försent till jobbet, men jag kom i alla fall.

På eftermiddagen tittade solen fram och jag körde ett litet logistikprojekt med bil, hämta barn, lämna barn och ta mig till stan. Reflekterade över att det var väldigt lite trafik mellan min jobbförort, och min boförort. De bilar som var ute - de var elitens. Det var höga bilar. Fyrhjulsdrivna bilar. En del monsterbilar. Få bussar. Bussarna tillhör inte eliten.

Jag lämnade barnen i Sickla där maken jobbar. Tog Saltsjöbanan in till Slussen. Gick som smort. Skulle ta tunnelbanan till Odenplan där jag skulle på ett event. Man hade fått strikta instruktioner om att komma i tid för det skulle börja prick 17. Det var Linda Skugges order och jag är lite rädd för Skugge, det var bara att lyda.

Gröna linjen var konstig. Det kom inga tåg. Det kom ingen information. Vänta. Sa jag konstig? Det är väl så gröna linjen brukar vara? Det kom ett mörbytåg. Jag tog det. Tänkte att då är jag i alla fall på T-Centralen. Jag kan gå från T-Centralen till Odenplan.

Vid T-Centralen - ingen grön linje. Letade bussar. Inga bussar. Började gå. Gick hela Sveavägen. Det var is, det var snö, det var folk. Det var kallt. Men jag gick. Funderade medan jag gick och tog det som ett schysst motionspass på alla som inte kan gå. På de som har funktionshinder. De som har barnvagnar. De som har skadat någon kroppsdel. De tillhör just nu inte eliten. De kan inte komma fram.

Jag kände mig som eliten som trots alla hinder hade tagit mig fram i tid. I god tid. För att vara där när eventet började prick 17.

Så fick vi inte komma in.
"Insläpp klockan 17".
"Toa då?"
"Nej, tyvärr. Jag har fått order om att släppa in klockan 17".

Parentes:
Jag och Susanne gick vägg i vägg. Till Restaurang Primo.
"Skulle vi kunna få låna toaletten?"
"Varsågoda!"
Jag gillar restaurang Primo. Fast de måste skaffa en krok på toaletten.

Klockan 17 såg vi Henrik Fexeus på Intiman men tyvärr får man inte blogga om showen. Men vi bjöd ju på lite vinbilder i alla fall. Vi försökte dricka vin på Primo, som tack för toabesöket, men det var fullt. Fler människor gillar Primo. Vi hamnade på Banken, också mycket bra. Trevlig personal. God mat. Gott vin.

Snöstormen, du kanske tog Stockholm men du tog inte alla. Eliten klarade sig. Eliten fick vin. Eliten mådde bra.

1 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag vet inte om jag vill kalla min lilla Toyota Aygo för elitbil, men jag tog mig fram i alla fall ;-))

Kram

Linnéa