tisdag 7 september 2010

Stor bokstav, eller inte?

Nix. Jag är inte svensklärare. Jag vill få det sagt för de flesta tror det om mig. För jag är ju lärare. Då ska man förutom att vara expert på svenska också vara expert på t.ex. matte. Det tyckte mina elever idag. "VA?! Kan inte lärare allt?!"

Nope. I've got news for you. Lärare kan inte allt. Lärare tar poäng i olika ämnen. Jag har t.ex. 40 poäng i spanska och 60 i engelska. Det betyder att jag kan mer engelska än spanska. Jag har kanske 10 poäng i svenska, betyder det då att jag kan mer spanska än svenska?!

Nåväl. Min fråga då.

När man skriver t.ex. ålandsbåt mitt i en mening, inte ska man väl ha stor bokstav då? Detta är ju en form av substantiv som kallas ngt särskilt, har jag för mig. Är det så att det inte ska vara stor bokstav eller är det så att det ska vara stor? Red ut för mig please.

15 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Korrekt. Liten bokstav.

Viveka på Humlebacken sa...

Liten bokstav, även i tex medelhavsmat, men det ser man oftast inte skrivet så..
och vad är det för dumheter, lärare kan visst allt, se bara, du kunde det med ålandsbåten... det kan minsann inte alla..

Maria sa...

Porque lo undras?

Pernilla sa...

You've got to love bloggkompisar! Tack!

Och så kan man ju önska att ngn lärde de där som programmerar stavningsprogrammen i word ett och annat. Det är sinnessjukt vad den rödmarkerar och då är jag en person som nästan bara stavar fel när jag är på lyset. Och då har det med tangenter och fingrar att göra, ej stavningskunskapen. :)

Och Viveka. Du har nog rätt. För det har lärare alltid. :)

Maria - porque hay un ålandsbåt en mi libro. Por eso undro.

Pernilla sa...

Och precis. De flesta kan det inte skulle jag vilja säga.

Maria sa...

Aha!!! Que espenande. Tengo muchas ganas de leer tu libro y estoy muy nyfiken:)

Maria sa...

Ja just det ja... tengo noll poäng en Español y mira por donde lo bien que lo escribo hahahaha.

Pernilla sa...

Maria, una natural que du no necesita poäng. Eres la mejor!
Espero que sea espenande. Espero. Y espero que un día haya un libro que puedas leer. ESPERO av hela mi corazón!

Carolina sa...

Ha, vilken fantastisk nyspanska! Men P, du får gå om lärarhögskolan. Det duger inte att bara veta att det är liten begynnelsebokstav, man måste faktiskt veta varför också...
; )

Pernilla sa...

Och var är stalkerns kommentar? Jag har fått den på mailen men här finns den inte. ??

m family goes västerut sa...

får man fyra konsonanter på rad?? Det kan man också undra.

Viva espana. Llevo mucho tiempo sin hablar... Hrm, una resa pronto para estudiar las tapas y los vinos?? Sevilla?

Abrazos de Älvsjö

Anonym sa...

hm... har för mig att de gjort om det där... Exempelvis skrev man tidigare sunnebo (om man som mig bor i Sunne). Men nu mer tror jag bestämt att man skriver Sunnebo. Därmed borde man alltså skriva Ålandsbåt... tror jag..

/K

Mia, Businessmorsan sa...

Vid sammansatta ord är det efterleden som avgör - det heter sålunda bo i Uppsala, men uppsalabo. Så du har alldeles rätt, Pernilla!

En annan sak som stör mig är alla som skriver versala begynnelsebokstäver på ALLA ord i en rubrik. Typ: "Stor Bokstav Eller Inte" i ditt fall. Urrrk!
Kram,
/ Mia, Businessmorsan

Ulrika sa...

Förlåt att jag lägger mig i, men jag var bara tvungen att kolla upp detta eftersom jag lärt mig tvärtom. Och enligt t ex Sveriges största nyhetsbyrå, TT, är det tvärtom (skulle då bli Ålandsbåten): http://tt.se/ttsprak/ - se under Ord bildade av namn. Är det något nytt, som någon här uppe var inne på? Jag har "alltid" lärt mig så, att det skrivs Stockholmsjävel, Kristinehamnsbo, men vid etablerade uttryck av används gemen - som exemplet nigeriabrev...

Ulrika sa...

Så, förresten, Ålandsbåt kanske är ett så etablerat uttryck, då, att det skrivs ålandsbåt? :)