tisdag 7 september 2010

Lämpliga andra jobb?

Saker jag funderar på att göra istället för att göra det jag gör:

Bli professionell pokerspelare. På nätet. Slipper arbetstider, slipper morgonrusning, slipper lämna mitt vackra hem. Synd att jag aldrig har spelat ett endaste parti poker. Blev lite inspirerad av Martina Haags vän Nadja som jag träffade på Malins releasefest häromveckan. Cool tjej!

Öppna eget som städerska. Får bestämma mina tider själv och skulle få sjukt nöjda kunder. Om det är okej att jag bloggar upp hur äckligt folk har det hemma förstås. Stökigt för mig är välstädat för andra. Skitigt för mig är beyond control hos andra. Typ.

Bli frilans. Vet inte inom vad bara. Kanske kan jag bara trycka upp lite visitkort, skriva "frilans" och se vad som dyker upp när jag minglar korten tillräckligt mycket?

Skaffa en unge till. Då får jag helledigt i nästan två år. Fast tre ungar = oledigt resten av livet.

Bara sluta jobba och säga till min man att jag har fått en liten lönesänkning, kris i kommunen och sådär. Inkomstbortfallet skulle nog dock märkas lite väl då jag råkar jobba i en rik kommun som har vett att betala sina lärare, om inte bra, så bättre än många andra kommuner i alla fall.

Eller jag vet! Den ultimata lösningen! Maken höjer sin lön motsvarande min. Så gör vi! På fredag ska jag träffa hans kompanjoner på lite partaj. Då tror jag att jag kör två glas till dem, vatten till mig, två glas till dem, vatten till mig - tricket. Sedan drar jag fram lite småpapper som bara behöver lite underskrifter. Kanske kan jag lura i dem att de ska bevittna min namnteckning eller så. Perfekt.

Ja. Jag är less. Ja. Terminen och skolåret har just börjat. Det är just därför jag är less. Det är för mycket i början. Alldeles för mycket. Och snart ska jag ha välkomstsamtal. 18 x 30 minuter, plus lite tid för snack omkring. Det är 18X30 minuter bort från tid med mina barn. Känns sådär.

11 kommentarer:

Simona sa...

Ååååh vad jag lider med dig!
Håll ut, snart helg. Köpa dyrt vin. Softa. Glömma.

Och snart, snart BOKMÄSSA.

Men du, du vet att jag snarkar va? Öronproppar?

Pernilla sa...

Och det säger du NU? Jag som sover sämst i världen när någon snarkar. DAmn you. Då kommer du att få gå på tidiga morgonpromenader, skönt för dig. ;)
Öronproppar har jag alltid på hotell, det finns alltid ngt pucko som tror att 995:- för ett enkelrum betyder att han äger hela skiten.

Pernilla sa...

Det värsta är att det här kommer att pågå i tre veckor. Långa dagar med lektioner, allt runtomkring och samtal på kvällarna. Pust.

Simona sa...

Aaaww shiiiit. Men du, kanske du kommer vara så på lysetl att du inte hör mitt snarkande?
Jag kan ta det på mitt ansvar att göra dig helt omedveten om sådant.

Förlåtförlåtförlåtförlåt

Kanske kan jag sova i nåt badkar?

va fan förresten, snarkar inte alla människor?

Pernilla sa...

Jo. Ibland snarkar alla människor. Om vi har tur är jag förkyld - då snarkar jag. Påpekade min kompis surt när vi var i Rom tillsammans. Jag erbjöd henne mina öronproppar. (Oanvända såklart).

Och jo. Fulltricket kan funka. :)

Pernilla sa...

Jo. Ibland snarkar alla människor. Om vi har tur är jag förkyld - då snarkar jag. Påpekade min kompis surt när vi var i Rom tillsammans. Jag erbjöd henne mina öronproppar. (Oanvända såklart).

Och jo. Fulltricket kan funka. :)

Pernilla sa...

Och vad GÖR jag här hela tiden? Jag redigerar bok ju. Typ.

La vie et moi sa...

Tack för att du påminner ibland om varför jag inte jobbar! (Och du, snart har jag nog mitt drömjobb...!)

Apropå ålandsbåten, är det i första hand båten som sådan du tänker på, eller är det Åland? Jag kan tänka mig att det i vissa lägen kan vara korrekt med stort Å... men oftast inte.

När jag gick lärarhögskolan fick vi ofta höra "Alla lärare är svensklärare". Det är ungefär som att säga att "Alla svenskar är svensklärare". Och det tycker jag är att ha för höga krav på oss vanliga dödliga!

Susanne B sa...

Hej! Lider också med dig... Jag har det lite tvärtom - sitter och SÖKER jobb! Letar efter drömjobbet, dvs den perfekta kombon där jag får vara psykolog/journalist och helst jobba med barn... Helst på halvtid så jag kan skriva en bok till också. Nej då, jag tycker väl inte att jag har ouppnåeliga drömmar ;-). Låter kul med Bokmässan - trots snarkningar! Jag har en soffa hos en kompis att sova på. Men ingen barnvakt! Och inget "riktigt" förlag... Ha det så bra det går!! Susanne

Therese sa...

Jag tror du har läst mina tankar, jag skulle kunna skriva en precis likadan lista. Hur ska man hinna leva när man måste jobba hela tiden?
Just det, jag har en punkt till på min lista över andra tänkbara jobb: starta eget bokförlag

Ja ja tillbaka till verkligheten..

/Therese

Therese sa...

Jag tror du har läst mina tankar, jag skulle kunna skriva en precis likadan lista. Hur ska man hinna leva när man måste jobba hela tiden?
Just det, jag har en punkt till på min lista över andra tänkbara jobb: starta eget bokförlag

Ja ja tillbaka till verkligheten..

/Therese