torsdag 5 maj 2011

Bartender - inte ett lätt jobb

Läser först om bartendern som vägrade att servera en ammande mamma ett andra glas vin. Jag vet att Livsmedelsverket har ändrat sina regler, man får dricka lite och amma. Jag vet också att det nog inte skadar barn att mamman dricker lite mer än lite (för det skulle vara väldigt många barn som var skadade då) men samtidigt har jag själv alltid haft nolltolerans. Under graviditeten, och under amningen. När jag inte längre nattammade kunde jag ta något glas vin någon kväll. Jag kände att det var skönt att ha nolltolerans, då kunde i alla fall inte jag vara den som skadade mitt barn. Och så sitter den här mamman och ammar och får skit av bartendern. Jag kan ändå inte låta bli att beundra bartendern för hans (?) kurage. Han gillade inte, han sa ifrån. Sådana personer ska ha cred, finns för få i vårt samhälle.

Sedan läser jag om ett par bartenderar (heter det enligt DN i plural på svenska) på Irland som inte hade några problem att servera sin gäst. De serverade så mycket att han till slut dog.
Det verkar vara ett svårt jobb det där, aldrig blir det rätt. Jag tror att jag fortsätter med mitt enkla. Där behöver man inte fundera på om alkoholhalten är lagom eller inte. Annat än i handspriten under förkylningstider.

6 kommentarer:

Håkan sa...

Det handlar inte om kurage. Givetvis är det bra om folk säger stopp, särskilt om barn är inblandade och kan råka illa ut. Detta är dock inget sådant fall. Den ammande moderns vindrickande påverkar inte barnet. Modersmjölken får samma alkoholhalt som blodet, dvs om mamman är vrålfull får barnet i sig en vätska med en alkoholhalt på kanske 2 promille. En tiondel av alkoholhalten i lättöl. I detta fallet tycker jag bartendern skall få sig en släng av sleven. Han ska vägra servera gästen om denna är för berusad, men inte för att han har egna, vagt grundade, värderingar.

Att dricka alkohol när man är gravid är något helt annat eftersom modern då delar blod med barnet.

Pernilla sa...

Jag vet. Jag skrev ju det.

Och jag skrev inte att jag håller med bartendern. Bara att jag tycker att det är lite cred att stå upp för det man tycker. Folk vågar oftast inte det.

:)

Nybliven mamma sa...

Är det cred att oombedd lägga sig i andra människors liv? Hon gjorde inget olagligt, till och med hårda livsmedelsverket har gett sitt ok. Lite lika cred som att gå runt och skrika på feta människor eller rökare att de är dumma i huvudet. Hade hon agat sitt barn, vilket är olagligt, hade jag tyckt att bartendern var dagens hjälte...

Anonym sa...

Jag skulle aldrig servera en ammande mamma vin. Jag tycker inte att man ska vara berusad när man har hand om sina barn. Visst har man olika tolerans men själv känner jag mig garanterat påverkad av ett glas vin, jag är inte stupfull men jag är påverkad. Det rimmar mycket illa med att ta hand om en liten bebis.

Sofia

Catharina sa...

Jag håller med "nybliven mamma". Tänk om barrendern inte skulle servera snacks till tjocka människor för att det är "ohälsosamt"... Nej, jag tycker han gick över en gräns!

Anonym sa...

Jag håller faktiskt med dig. Bartendern verkade inte ha koll på nya rön och rekommendationer, men han agerade ändå utifrån ngn slags hederskänsla mot barnet.

Jag har dock nu med mitt andra barn kombinerat amning med ett glas rödvin till helgen då det så i sak håller jag ju inte med honom och kanske inte heller han själv längre när han blivit mer insatt.

Catharina
Det är ju inte riktigt samma sak att säga till en överviktig att inte äta mer. Den överviktige är ju vuxen och gör ett eget val. ENligt bartenderns perspektiv gjorde mamman ett val som påverkade barnet som inte själv kunde försvara sig. Något som han själv inte ville medverka till.

Skulle du själv t ex med glad min tillmötesgå den sluskige man som bad dig att göra den drink han beställde till en ung flicka dubbelt så stark.

Anna