torsdag 22 oktober 2009

En hjältinna!


Simskolan var ett litet stressmoment idag. Hade sent möte på jobbet så jag fick ruscha hem, slänga i mig lite mat och sedan forsla mig och Stora E till simhallen. Bråttom bråttom!
Vid ankomst fick jag först kalla handen vid disken, då vi tydligen hade glömt simkortet. Min dotters personnummer fanns inte i datorn. Kall blick på mig. Till sist kom muskelknutten vid datorn på att han kunde söka på namn. Bingo! Vi fick komma in. Jag höll nästan på att muttra lite över deras datasystem men jag lät bli. Jag är en mogen kvinna som inte hetsar upp mig för småsaker. Se trafikinlägg tidigare i veckan.

Tokstressad ser jag till att få in alla våra (nya och lite dyra) jackor och diverse skor och saker i skåpet. Ska låsa. Jag inser då att maken (packningsansvarig idag) även har glömt låset. Jag suckar djupt. Ringer maken för att dubbelkolla. Muttrar.

Stora E blir såklart kissnödig. Jag grymtar högt, säger till henne att vänta, hon måste passa skåpet medan jag går ut och köper lås. "Jag kan inte vänta, jag kommer kissa på mig!" Jag bestämmer mig för att jag får bära alla saker för jag tänker inte bli blåst på min nya vinterjacka. Morrar och suckar högt.

Då får jag ögonkontakt med hjältinnan. En mamma förstås. ''Du kan få ett lås av mig.''
Hon är på väg därifrån.

Jag blir så lättad, så glad och så varm i hjärtat. Jag lyckas tacka så mycket, men senare kom jag på att jag inte tänkte på att betala henne. Kunde ju också ha frågat om jag kunde lämna låset i hennes namn i receptionen eller be om adress och svänga förbi efter simskolan. Något kunde jag ha gjort men allt stressade jag fick fram var något slags tack.

Jag tror dock att hjältinnan förstod att hon gjorde en otroligt fin gärning. Hon räddade en stressad mamma från att få ett tokutbrott. Man behöver ju inte vara Einstein för att lista ut vilken liten stackare som hade råkat ut för det utbrottet...

Tack hjältinnan! Du räddade mig. Jag hoppas att någon hjälper dig någon gång när du behöver det.

3 kommentarer:

Mia, Businessmorsan sa...

Det brukar jämna ut sig. Man hjälper folk. Man får hjälp av folk. Men det är inte samma folk man hjälper som man får hjälp av. Som när vi var på Irland för några år sedan - hotellrummet fanns inte när vi kom fram, sent, vi kördes till något annat hotell någonstans ute i mörkret och dagen därpå (helgdag) skulle vi försöka ta en buss in till sta'n - och de tog bara mynt. Vem har mynt på sig när man just anlänt till ett land??? Men någon lokal ortsbo betalade för oss, såg att maken inte skulle fixa både gravid tokhustru och trött 1,5-åring.

Visst finns det personer som alltid åker snålskjuts. Men för de allra flesta jämnar det ut sig - man hjälper och man blir hjälpt! Men de som räddar en i nödens stund - de skall självklart ha uppskattning. Och ett fint klistermärke på magen, helst en guldstjärna! :-)

Pernilla sa...

Precis! Det finns vi som hjälper och de som inte gör det. Som tur är för hjältinnan så hjälpte hon en som ofta hjälper folk. T.ex. framme vid kassan när det saknas någon krona. (Gamla kassörskahjärtat klappar ömt för dem, och för kön bakom)...
T.ex. genom att skänka bort en p-biljett med tid kvar. Och sånt.

Jag har dock lite problem med att ta emot hjälp, har nu jättedåligt samvete för att hon är utan ett lås. Tänker att hon kanske måste köpa ett nytt nu. Men om hon inte har råd att köpa ett nytt så tror jag inte att hon hade gett mig sitt. Då kanske hon hade erbjudit sig att vakta mina saker medan jag gick ut o köpte ett. Typ. :)

Pernilla sa...

Och hjälp! Tänk om hon menade att jag fick köpa det av henne och så tog jag det bara helt fräckt! Usch, nu får jag ont i magen igen.

Människor. Om ni stöter på mig och jga behöver hjälp, ignorera. Jag mår så dåligt efteråt.