torsdag 29 oktober 2009

Titanic - Birka Princess

Jojo. Skam den som ger sig.

Idag fick jag äntligen se Titanic-utställningen. Är såklart inte jätteimponerad eftersom det alltid blir en besvikelse när man har förväntningar. Och dessutom är jag ju organisationsexpert med många tankar om hur man bättre hade kunnat göra ungefär allting. Men ändå.

Fick en audioguide med hörlurar som skulle in i öronen. Urk. Jag smet direkt in på toa för att sprita dem och upptäckte till min fasa att handspriten inte var med mig. Paniiiik. Tvättade så gott jag kunde med vatten på papper. Stoppade efter mycket tvekan in lurarna i öronen och försökte skaka av mig känslan av obehag. Tänk om någon annans öronguck nu blandades med mitt. Hu!

Gick sedan in och vandrade runt bland saker, människoöden och lyssnade på den lite långsamma guidningen.

Till höjdpunkterna hörde några uppbyggda miljöer. Till exempel en förstaklasskorridor. (Vad f-n heter det på fartyg? Det känns som att jag söker ett annat ord). Hur som helst. Det var coolt. Och bra mycket snyggare än Birka Princess. Där Birka har en brokig rödaktig heltäckningsmatta hade Titanic en sober och stilren sådan. Där Birka har plastiga aprikosa väggar hade Titanic vitmålad träpanel med enkla, rena detaljer. Och där Birka har lysrör hade Titanic kristallkronor.

Det fanns också en tredjeklasshytt. Den var snyggare än hytten på Birka Princess. Titanic hade fyra rejäla sängar i sobert mörkt träslag. Birka har också mörka sängar, i plast. På Titanic var det bäddat med manglat linne (även i tredjeklass) och på sängarna låg filtar som skulle kosta en hel del om Gant eller Lexington skulle göra något liknande. På Birka låg de halvrena lakanen halvvägs ner bakom sängen och på dem låg en blodig handduk. Lite minus för Titanic då det inte fanns toa på rummet. Dock stank toan på Brika urin så jag vet inte vilket som är värst.

Man fick också se en förstaklasshytt. Den var elegant. Jag såg aldrig någon förstaklasshytt på Birka men jag tror att Titanic var överlägsen.

Storleksmässigt då.
Titanic var 269 meter lång och 28 meter bred.
Birka Princess är 177 meter lång och 28 meter bred.

Summa summarum. Det var snyggare, större och bättre förr. Förutom att när jag åkte med Titanic så dog jag och när jag åkte med Birka så gjorde jag inte det. Det var ju en klar förbättring.

Här kan man läsa lite mer om Titanicutställningen. Som stänger till helgen. Som har långa köer. Och inte har garderob. Och som inte återanvänder hörlurarna när guidningen tar slut. Blev jag varse när jag lämnade in guiden. :)

3 kommentarer:

Simona sa...

Vilken rolig liten knasboll du är.
:-)

Som av en händelse satt jag igår och redigerade en snutt som handlar om lyxiga transatlantiska fartyg från förr...

Kram

Pernilla sa...

Åh vad jag längtar efter att läsa din bok. Och när du har redigerat klart så blir det ju inte en så lång process vad jag förstår. ;)

Maria sa...

Tänkte precis skriva samma sak till dig, Pernilla. Åh vad jag längtar efter att läsa din bok! Du skriver så fyndigt och träffande!