fredag 13 augusti 2010

Det gäller att ha tydliga mål



Vi har ju tänkt att vi ska försöka oss på en australienresa om en sisådär två år. För att fira vår tioåriga bröllopsdag som förhoppningsvis infaller då. (Ja, jag är skilsmässobarn).

Vi har sagt till barnen att det gäller att spara pengar och de har fått för sig att de ska hjälpa till. I Dalarna öppnade de affär vid vägen för att sälja blommor, hallon och teckningar. Företagsamt tycker jag. Det är bara det att vägen är väldigt lite befolkad så försäljningen blev 0 kronor. När jag försökte mig på att gå och handla där så fick jag inte. "Men mamma det är ju alla fyra som ska tjäna pengar och då kan inte du handla."

De var ledsna över att inte kunna dra in stålar och jag kom på lösningen. Jag introducerade panten. Jag har berättat att om man lämnar tillbaka flaskor så får man pengar. Jag har dock inte berättat varför man får pengarna och vad ordet pant betyder. Detta ska nu bli tjejernas uppgift att ta hand om. Husets pant.

Saldo i australienburken just nu: 18 kronor.

0 kommentarer: