tisdag 30 november 2010

Kära försäkringskassan

Jag tänker inte klaga, det är bra att vi har förmåner som föräldraledigheter och vabmöjligheter. Jättebra. Många länder behöver lära av oss, för vi har det oförskämt bra på den fronten. Men jag undrar lite bara... Exakt vad kostar det att stenhårt kontrollera oss som vabbar?

Jag anmälde vab en dag i november. Kryssade i enligt konstens alla regler. Fick hem intyget som förskolan ska fylla i. Tog med till förskolan. Och så hände inget mer. Personalen på förskolan har barn att ta hand om. De har stora barngrupper, de har många arbetsuppgifter. Dessutom ska de jobba gratis åt Försäkringskassan genom att fylla i ett flertal intyg, förmodligen flera per vecka.

Så. Över en vecka efter att jag hade lämnat in intyget fick jag det tillbaka, påskrivet. La in i kuvert. Detta var en fredag. Då Posten har rationaliserat sina tjänster så är det numera stor brist på brevlådor. Jag hittade en låda på söndagen. Då tömdes inte den. La således inte i intyget, jag har nämligen varit med om att brevlådor har eldats upp.

På måndagen postade maken intyget. Det borde ha dykt upp hos er idag. Beroende på vilken slags portodeal ni har.

Idag fick jag ett "trevligt" brev från er. "Om intyget inte kommer in senaste den 16 december 2010 kommer Försäkringskassan att besluta utifrån de uppgifter som finns nu. Det kan innebära att du inte får någon ersättning."

Kan ni inte skicka hotfulla brev till förskolepersonalen också: "Om ni inte skriver på era intyg jävligt fort så kan det hända att föräldrarna blir utan ersättning så släpp alla era andra uppgifter och skriv på NU."

Hittills har ni betalat tre porton för denna ynka vabdag. Hur många fler sådana ärenden har ni per dag, vecka, månad? Vad kostar det oss skattebetalare?

5 kommentarer:

Susanne sa...

Vi är fler som undrar!! Förstå vilken cirkus kring all denna hantering :(
Så undrar de varför småbarnsföräldrar är stressade...??

enligt O sa...

Avskyr verkligen de där jäkla intygen. Nu är visserligen personalen på grabbarnas förskola hejdlöst snabba, men ändå...

Annika, Bokplantan sa...

Oj, vad jag känner igen detta brev. Och fortsättningen. Den borde du testa.

Skicka inte in intyget, utan vänta på att du får ett brev om att ärendet är nedlagt. Då skickar du in intyget tillsammans med ett brev där du skriver att du visst vill ha ersättningen.

Snart får du då ett TRE sidor långt brev från F-kassan där det står att du får dina pengar och hur du ska göra för att överklaga detta beslut. Om du har ändrat dig typ. Underbart!

Pernilla sa...

Visst är det helt galet? Okej att en del tydligen har fuskat och missbrukat men kan det vara sååå många egentligen? Jag vet inte, jag tycker bara att det är märkligt att det ska ta så mycket kraft... Och så förundras jag igen, och igen, över att ingen på Försäkringskassan kan formulera sig.

Anonym sa...

Hopplöst med detta intyg! Jag jobbar själv på förskola och bara på min avdelning skriver vi i flera intyg i veckan. Vi försöker oftast stämpla och skriva under direkt medans föräldrarna väntar, på så sätt så är det ingen risk att vi förlägger intyget någonstans. Innan detta intyg kom så ringde FK slumpade samtal till oss om VAB. Vi fick då inte lämna ut uppgifterna direkt utan var tvugna att ta deras nummer och ringa upp dom. (så att det var helt säkert att det verkligen var någon från FK som ringde) Detta pågick under något halvår-år och det var också minst ett samtal i veckan.:( Suck, tycker det är trist att ta tid från barnen för att skriva i papper. Vi är skyldiga att spara barns frånvaro i en månad, men vi sparar det minst ett år. (jag har faktiskt fyllt i en lapp som var mer än ett år gammal) Om inte postlådan brann så borde dom ju få brevet innan den 16:de iaf. ;) Håller tummarna för dig! /C