onsdag 24 februari 2010

Det här med research

När man skriver en bok är det viktigt med research har jag hört. Man ska också "gräva där man står" och skriva om saker man känner till. Men det där är ju lite tokigt kan jag tycka. Som skrivande människa (vågar inte skriva författare här, märker ni det?) har man väl ändå utrustats med lite fantasi, kan man hoppas. Fast jag vet vad de menar. Det blir enklare att få till det om man har koll på till exempel miljön berättelsen utspelar sig i.

Jag håller på med lite research till min bok. Det har lett till att jag har mailat till en jurist. En snäll jurist. Jag har också hamnat på lite intressanta forum. Vad kan det bli av den här saliga blandningen till slut? Något alldeles underbart och extra eller något riktigt patetiskt och pinsamt? Time will show.

6 kommentarer:

Jennica... sa...

Det är inte utan att man är lite (läs väldigt) nyfiken på den där boken! :)

Pernilla sa...

Det är meningen. :)
Om den aldrig kommer ut får jag helt enkelt lägga upp den här så ni får se vad för skräp det var egentligen.

Jennica... sa...

Ja, det måste du!! Vi kan ju inte missa detta när vi nu följt dig så länge. :) Tycker det ska bli mycket spännande!

Pernilla sa...

Usch. Tänk vad besviken du kommer att bli till slut... :)

Jennica... sa...

Inte en chans! Kom igen nu, kämpa på! :)

Pernilla sa...

Tack, vad du är söt. :)