torsdag 25 februari 2010

Ni som skriver

Om ni skriver till musik - vilken musik lyssnar ni på?

Jag blandar hej vilt. Norah Jones, Lars Winnerbäck, Tracy Bonham, Lisa Ekdahl. Bl.a. Men jag har märkt att svenska låtar stör mig lite. Engelska kan jag tydligen lättare stänga av.

Just nu skriver jag med lurar på, barnen ska nattas och inte av mig. Jag ska skriva. Men Lars Winnerbäcks vackra texter stör mig och jag kommer inte på vad jag ska lyssna på. Spotify har ingen färdig lista för författare.

7 kommentarer:

Catharina sa...

Klassisk musik?

Fröken Film sa...

Själv har jag det helst tyst. Men på sistone har jag satt igång radion bredvid mig med P2. Låg volym, bara precis så man uppfattar att det är någonting som låter. Då är det alldeles perfekt! :)

Barbro sa...

Hej!
Fastnade för din fråga!
När jag skrev min bok "Pintorparhäxans elev" hade jag Beethoven´s pianomusik i lurarna. Det gav både stämmning och jag förflyttades snabbt in i min bokvärld.
Det fungerade perfekt för mig!

Pernilla sa...

TAck för tips hörni!

Det blev Winnerbäck hela kvällen, han blev liksom kvar och till slut hittade vi någon balans. Men annars tror jag också mycket på tyst. Men när det stojar omkring en så är det bättre med lurar.

Jennica... sa...

Om du gillar Norah Jones, så gillar du säkert Melody Gardot - prova! :)

Malin sa...

Elvis Costello, Glasvegas, Tom Waits, Krister Linder ja listan kan göras lång!

Carolina sa...

Ha på något som du kan "utantill" då lyssnar man inte utan bara hör, om du förstår vad jag menar... jag gillar Cardigans gran turismo bäst just nu, men allt som man har hört 1000 ggr för att man gillar det funkar ganska bra... Jag håller tummarna massor för dig, det ska bli så kul att få läsa boken! Och dina kreativa tjejer börjar väl skissa på omslaget snart - kanske när de har sitt "posklov"...?
: )