fredag 25 juli 2008

Jobb jag har haft

som jag har nytta av i mitt mammaliv:

Servitris:
När barnen hojtar fram sina frukostbeställningar får jag fram rätt beställning till rätt gäst, med ett leende på köpet. Tyvärr blir det nuförtiden alltid smitnota.

Hotellreceptionist:
När helst de hojtar är jag redo. Mer vatten, mer kvällsmusik eller bara en liten alvedonkur - jag kan bistå med allt. Dygnet runt.

ICA-biträde:
Hur otrevliga de än är mot mig kan jag alltid svara med ett svalt leende och fråga om det var bra så. Eller annan lämplig fråga. Jag har också stor vana av att ansvara för inköp, framförallt inom mejeri och bröd. Visserligen hade kanske ICA lite större volymer men inköp är inköp, oavsett mängd.

Väktare:
Ibland krävs mer än svala leenden. Det krävs fullständig kontroll och överblick vid t.ex. badstranden, lekparken och i köpcentrumets folkmyller.

Lärare:
Om man bortser från de rent pedagogiska färdigheterna jag har som underlättar all slags inlärning och förklaring så finns fler fördelar. Med sluga pedagogiska knep får jag dem att städa sitt rum, tvätta händerna när vi kommer hem, innan och efter mat och duka bordet. Dock är det inte alltid det fungerar, då får jag också nytta av lärarlooken. Den bistra och stränga som klart och tydligt talar om för eleven att det här, det kommer att spegla sig i betyget.

Nu undrar jag vilka fördelar mitt nya jobb kommer att ge mig i min mammavardag!

0 kommentarer: