tisdag 15 juli 2008

Mala educación?

Jag är lite oroad för min yngsta dotters språkutveckling.
Är det normalt att en 1,5-årings vokabulär består av ord som:

Ga (glass)
Godi (godis)
Bullä (tolka själv)
Sips (chips)
Bumpa (Bolibompa)
Pingo
Moomin
Pippi
Zlaaatan

Dessa ord lärde sig storasyster långt senare i livet. Godis smakade hon inte förrän hon var nästan tre år, hade till och med gått att dröja längre. TV fick hon knappt se förrän hon var ungefär tre heller. Eh, jo. Har ett svagt minne av vissa Teletubbiesvisningar för att mamma skulle få lite lugn och ro.

Trots den dåliga uppfostran som "nummer två" får utstå så är hon både språkkunnig och artig. Bl.a. kan hon säga "nein" och "bye bye". Hon säger oftast tack när hon får något eller vill ha något. Så helt orolig kanske jag inte behöver vara...

*Mala educación = dålig uppfostran och en mycket stark och bra film av Almodóvar.

5 kommentarer:

Bendel sa...

En av få av hans filmer jag inte sett. De flesta har jag sett flera gånger. Och kom just ihåg att vi såg en Aldomóvar tillsammans en gång för länge sedan.

Anonym sa...

*skrattar*
Ja det där känner jag verkligen igen! Första barnet hade man fortfarande kvar en ambition om ett speciellt föräldraskap. Den villfarelsen tas man snabbt ur.

Anonym sa...

Om man följer trenden innebär det att tredje barnet får coca cola i nappflaska kanske?!
Jag tror att den lilla har en ljus framtid framför sig!

Pernilla sa...

KOnstigt, jag skrev en kommentar förut till Bendel och Igelkotten... Väntar och ser om den kommer in.

hanna! Tredje?!! Nu pratar du galet. ;)

m family goes västerut sa...

Var lugn. Allt är normalt! och som det ska vara...
Hemmafrun