söndag 13 juli 2008

Sverigeturné

Det lite oregelbundna bloggandet under veckan har sin förklaring i att vi är just hemkomna från en vecka av turnerade runt södra Sverige. Sedan förra söndagen har vi klarat av sträckorna Stockholm-Bjurvik (Småland) ett knappt dygn - Bjurvik - Halmstad fem nätter- under den veckan dagsutflykt till Helsingborg - Halmstad - Göteborg på lunch - Skövde ett knappt dygn - Stockholm. Pust.

Under veckan har vi lärt oss att:

Det där med att smålänningar är snåla, det verkar vara sant. Och att de småländska skogarna verkligen är så skogiga som man tror. Dessutom ligger husföretagen överallt. Jag anar ett samband mellan skogarna och husföretagen. Men vad vet väl en liten stockholmsk blondin om sådant? Vi hade ett mycket trevligt dygn i Bjurvik, tack vare det goda sällskapet som bestod i två andra barnfamiljer och massor av kompisar åt barnen. Det var super!

Det alltid är dåligt väder när maken har semester. Det börjar bli riktigt deprimerande nu, tredje året i Halmstad utan sol. Endast en stranddag. I Halmstad. Med härliga sandstränder. Tur att vi har andra attraktioner som lockar dit oss. Och va f-n, sandstränder är så överskattade ändå - det blir ju bara sandigt och bökigt. Den enda stranddagen har genererat massor av sand i mina väskor, även de väskor som inte var medbjudna till stranden.

Terrassvärmarna på Lilla Helfwetet i Halmstad värmer upp genomblöta jeans rätt fort. Och att tryfflar på deras meny betyder tryffel, trots pluralformen. Sällskapet var dock mycket trevligt, två småbarnsfamiljer med barnvakter möttes i några timmar och åt och drack gott. Härligt!

GPS är jättebra att ha eftersom den väljer att svänga åt fel håll och laddar ur lagom till att det börjar dra ihop sig. Funkar bra på E4:an. Typ. Maken och jag oense om denna punkt. Jag håller hårt i min karta och mitt utomordentliga lokalsinne. Funkar alltid.

Sofiero i Helsigborg är ett kanonställe för utflykt med barn! Får nog bli ett eget inlägg om detta senare. Helsingborg över huvudtaget är ju en underbar stad!

Att hålla någon slags nyttig diet under en sverigeturné är stört omöjligt. Massor av kolhydrater och vin. Mums för mig men inte för mitt midjemått.

Vi har verkligen gynnat den svenska ekonomin under vår färd.

Jag klarar mig utomordentligt bra utan glasögon en vecka. De låg kvar så fint på badrumsbänken här hemma. Linserna fick jobba hårt.

Nu ska jag bara packa upp. Med tanke på att packningen från midsommarresan packades upp lagom till avfärd förra veckan så känns det som att jag redan har gett upp. Det är ingen barnlek att packa för den svenska sommaren. Det krävs lite för mycket olika kläder och skor för min smak.

3 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Borta bra men hemma bäst!

Jag vill gärna följa vår GPS, maken vill gärna köra på magkänsla... Japp, så blev det en omväg igen!

Kram!

Pernilla sa...

Men då kanske er gps är bättre än vår. Och kanske har din make sämre magkänsla än jag. ;)

Bendel sa...

Sofiero är fint, och Helsingborg, brukar åka dit minst en gång om året då jag har relationer till staden. MEN det är MYCKET roligare där på sommaren än på vintern.