måndag 20 april 2009

Doktorn hallå hallå

Telefonsamtal till husläkaren imorse:

-Jo hej kära husläkare. Det är så att min dotter har haft väldigt mycket hosta den senaste tiden. Det kommer tillbaka hela tiden.
-Ja... Jag ser här att det är mycket hostmedicin utskrivet på henne.
-Ja. Jag undar lite över det här, vad det kan bero på. Dessutom undrar jag om den här hostmedicinen du skrev ut sist, är det så att man kan bli pigg av den?
-Jo, en del kan reagera på
efedrinet i medicinen och få svårt att sova. Lite som adrenalin. En del kan nästan bli som höga.
-Hmmm. Då förstår jag genast varför hon var vaken från 23-03 inatt. Nästa gång vill vi helst inte få den medicinen. Kanske ska jag ta den för att klara av resten av dagen....


Ur Wikipedia:
"Efedrin kan vara en av mänsklighetens äldsta droger, då den tros varit huvudingrediens i den ariska drycken Soma, tillsammans med cannabis och vallmo (opiat) och har således i så fall brukats i mer än 4000 år.
Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt på liknande sätt som amfetamin, och enskilda patienter som använt sig av efedrin mot astma har upplevt det som en besvärande biverkan. Patienterna kan inte sova, får nervryckningar, har tendenser att tala för mycket och är skakiga i händerna".

Kära älskade Lilla E. Nästa gång du hostar får du hosta. Det blir inget mer knark för dig. Vi fick nog inatt av ditt rätt okaraktäristiska beteende. Vi orkar inte höra mer om att det är du som är bebisen på bilden på väggen och att din kompis A inte får äta morötter. Vi vill sova!

0 kommentarer: