torsdag 16 april 2009

Krävande skrivuppgift

Att skriva en bok kan inte vara så himla svårt. Man öser på med det man själv vill berätta om och det man har funderat på. Det är bara att skriva på.

Vill du däremot verkligen få en utmanande skrivuppgift så ska du ge dig i kast med omdömesskrivning...
Igår och idag har jag tillbringat alldeles för mycket tid till att skriva omdömen om mina elever.

Det finns fyra kategorier elever:

1. De som vill men inte kan.
2. De som vill och kan.
3. De som inte vill men skulle kunna.
4. De som inte vill och inte kan.

En del är inga problem att skriva om. Oftast kategori ett och två. Kategori tre kan också fungera. Men kategori fyra.... Hur formulerar man deras omdömen på ett snyggt sätt?

Jag har nu 13 omdömen kvar att skriva. Det är tur att man alltid tar den enkla vägen och börjar med de lättaste... Det lutar åt helgarbete här. Något jag av princip är emot. I alla fall i det här yrket.

3 kommentarer:

FRIDA sa...

Det finns inget svårare än omdömen. Att tro att en lärare ska kunna ge en rättvis bild av en elevs samlade prestationer i några meningar är redan helt galet (anser jag).

Det svåraste är att skriva något uppmuntrande till elever som verkligen inte gjort ett dyft.

Lycka till!

Kram Frida

Anonym sa...

Usch det där låter svårt. Det är ju dessutom en ganska viktig och avgörande uppgift du har framför dig.
Lycka till!

/Karina

Pernilla sa...

Frida, jag instämmer helt! Det är en omöjlig uppgift. En del gör det enkelt för sig och skriver "du uppnår målen för ämnet". Eller ännu värre: "Du uppnår inte målen för ämnet". Punkt. Inget mer.

Jo Karina, det är svårt och viktigt. Därför är det så jobbigt.

13 kvar!