onsdag 22 april 2009

Märkligt

Hela dagen längtar jag efter mina prinsessor. Efter tretusen långa lektioner skyndar jag mig allt jag kan för att göra klart det jag absolut måste fixa och så åker jag hemåt. Ställer bilen och går till dagis med snabba steg för att hämta dem.

De leker på gården och vill inte hem. Lilla E vill verkligen inte hem, hon skriker det hela vägen hem. "Jag vill stanna, jag vill inte gå hem". (Hon har blivit rätt bra på att prata på sistone, tur att det är så trevliga saker hon uttrycker).

Stora E bryter ihop halvvägs för att hon har glömt sina teckningar på dagis. Den ickecurlande mamman vägrar gå tillbaka, har vi glömt dem där så har vi. Det finns en dag imorgon också.

Lilla E fortsätter sitt mantra "Jag vill stanna, jag vill inte gå hem" och Stora E går före med arga steg och butter uppsyn. Jag känner lite hur min glädje förbyts till uppgivenhet och frustration. Det var alltså det här jag längtade efter hela dagen.

Så kommer vi hem och jag avstyr ytterligare konflikter. Helt plötsligt är vi bänkade framför dvd:n och vi tittar på "Hairspray" som är tjejernas nya favorit fast de inte förstår ett ord. Vi sitter i soffan och sjunger och gosar och de dansar. Det är härligt, för en stund känns allt bra.

Sedan tar middags- och kvällsrace vid. Det är stökigt, det är härligt och det är kaotiskt. När de ska lägga sig och vägrar somna är jag så trött och jag vill inget hellre än att de ska somna fort.

Jag tänker att det är rätt märkligt. Hela dagen längtar jag efter dem. Sedan träffar jag dem i knappt tre timmar och orkar knappt med det för att det är så stökigt och bråkigt och tjafsigt hela tiden. Är det det här som är livet? Jag tycker att det blir fel någonstans.

6 kommentarer:

Tina sa...

Japp...det är nog DET som är livet..! ;)
Visst är det väl underbart?!
...fast jag tycker också att det känns konstigt ibland och att det blir fel nånstans...
Hoppas du får en bra dag och att du inte får fullt så hemskt schema som igår! Tretusen lektioner?! Måste vara nåt slags rekord!;)
KRAM:)

Isa sa...

Jag kunde ha skrivit det själv! Exakt så är det här också. Det tar hundra år att gå hem ifrån dagis, de är trötta och gnälliga. jag ska laga mat mitt upp i alltiohopa och efter maten får vi en liten mysig stund innan läggningen tar vid..

Ibland (inte ofta!) försöker jag komma på vad det är som gör mig så frustrerad och ofta är det att jag i förväg bestämt att vi t ex ska gå direkt hem. När sen gustav vill plocka pinnar och Ellen visa hur man hoppar hage 58gånger, då spricker min bild.

Hänger du med?

Man har verkligen inte tid eller lust att gå hem på barnens villkormed en massa stopp på vägen etc, men de få gånger jag gör det så funkar allt strålande.

Puh, det är inte lätt att vara förälder, tur att de små älsklingarna är så underbara emellanåt att man längtar ihjäl sig då de är borta!

MonasUniversum sa...

Vet inte om jag har skrivit det förr men jag har tänkt på en sak; DU vet hela dagen när du tänker lämna ditt arbete, och har därmed acklimatiserat dig vid tanken. Sen kliver du in på dagisgården och tjejerna ska bara lägga ned allt, pang tjoff. Ingen förberedelse, bara lätta.
Det brukar jag tänka på när jag hämtar talibanen.

Pernilla sa...

Tina, det är för att jag är en sådan superlärare. Jag får alla lektioner i kommunen och några till. :) 5 räckte gott och väl och kändes som 3000...

Isa, förstår precis! Och det är ju preciiiis som du säger Mona. VI vet ju när vi kommer, vi vet hur vi har tänkt oss resten av dagen, vi vet att vi bör vara hemma inom en viss tid för att hinna laga mat så att inte alla blir sura och griniga pga det. Vi vet.

Jenny (JG) sa...

På pricken beskrivet...

Jag känner mig så otillräcklig ibland, vad gör man för feeeel? Gap och bråk och skrik, ibland tittar jag och A på varandra och undrar vad vi har gjort för fel i vår uppfostran av dessa små terrorister. Som ibland kan vara så oerhört mysiga att man vill äta upp dem.

Just det där med att längta längta längta... som när jag kom hem från Sthlm efter en tjejhelg. Hela tågresan gick till att längta efter min familj. De mötte mig vid tåget och vi såg nog ut som en timotej/ajax/tysk godisreklam just då (ni fattar, harmonin var fullständig och alla var glada och rena). Så kom vi hem och kaoset började med gap och skrik och elände. Då ville jag bli körd till tåget igen och genast åka tillbaka till mitt Sthlm...

kram J

Millimu sa...

Jojomen, snacka om att man känner igen sig. Jag blev så till mig att jag fick lov att skriva ett helt inlägg om saken ;)

http://endabloggenibyn.blogspot.com/2009/04/kaosteori.html

Kram!