fredag 24 april 2009

Tips på misslyckad konflikthantering

Det var en bra morgon.
Det blev en dålig.

Precis när jag skulle gå och maken stod i duschen började fröknarna bråka om Skopis (från Byggare Bob). De har två stycken, en stor och en liten. Självklart skulle båda ha den lilla och de drog och slogs och skrek.

Det slutade med att jag tog båda skopis, skrek åt båda barnen och hotade med att slänga alla leksaker i en svart säck. Sedan var jag tvungen att åka till jobbet. Båda barnen grät när jag gick och hatar mig nog.

Jag är världens bästa mamma. Jag är världens bästa mamma. Jag är världens bästa mamma. Jag är världens bästa mamma. Jag är världens bästa mamma. Jag är världens bästa mamma. Nä. Det fungerar inte. Jag är fan sämst.


2 kommentarer:

Jennica... sa...

Nej, det är klart du inte är..... Det är jag..... I går när jag satt och gav bebisen mat så ropade jag på min 8-åring att hon kunde komma och göra sin matteläxa hos mig, så att vi kunde sitta tillsammans. Hon blev sur, som hon alltid blir när man nämner ordet läxa....jag blev sur för att hon alltid blir sur.....bebisen börjar skrika och helt plötsligt lackar jag ur (trött!!!) och skriker till 8-åringen och skriker till bebisen.....inte lyckat. Resultatet..? Bebisen brydde sig inte nämnvärt, 8-åringen gjorde sin läxa och jag fick världens mest dåliga samvete.....

Tuva sa...

:-D jag skrattar igenkännande så det tåras i ögonen!

Efter en sån händelse läser jag i Malin Alfvens bok att bra föräldrar använder sig av hot och mutor och smicker, och att det där dåliga samvetet efteråt hjälper mig att bli en bättre förälder. Det funkar sådär.