torsdag 14 januari 2010

Då var den här igen då.

Vardagen.

Nu är det igång på allvar. Tidiga morgnar, lämningar, hämtningar, gympapåsar som ska packas och sedan packas upp. Frukt som ska skickas med (till den avgiftsfria svenska skolan).

På jobbet är det full fart. Lektioner, planeringar, elever och läxförhör.

Hemma ska man laga middag, plocka, plocka, plocka, plocka, plocka, plocka.
Diska, diska, diska, diska, diska, diska. Tjata, tjata, tjata, tjata, tjata. Tvätta, tvätta, tvätta, tvätta, tvätta.

Det måste finnas mer? Hur överlever man vardagen?

5 kommentarer:

annannadesign sa...

Den som har svar på det kan få nobelpris... i något...

By the way - jag fyllde inte år i går!

Tina sa...

Man överlever vardagen genom att räkna timmarna fram till fredagskvällen...
...och nu är det faktiskt inte långt dit! :)

Kram kram

Isa sa...

Man piffar till vardagen så fort man får tillfälle. En bra film, kanske ett glas vin en onsdag, en tv-fri kväll med sällskapsspel (får våra barn att vara oroväckande sams!:-), en date med en kompis, semesterplanering.

Jag tänker precis som du men har börjat försöka leva i nuet. Det är ju vardagen som är "livet", till största delen. Jag orkar inte gå omkring och sukta efter helgen (jo, klart jag gör men inte hänga upp mig på den som om den är min enda räddning detta trista vardagsliv) eller semesterns ynka 5 veckor per år. Det är inte lätt men tänker jag efter hur mycket vardag det är på ett år så blir det skrämmande att tänka att all den tiden är trist, grå och jobbig.

Är du med? Lätt att kläcka ur sig men jag jobbar faktiskt på det. För att bli lite mer "allmänt nöjd" och inte bara leva i framtiden: "I helgen DÅÅÅÅ ska jag eller i sommar, DÅÅÅÅ" Gör nu och jag tror att man blir både lite gladare och nöjdare!

Kram/ Isa-som trots allt är väldigt glad att det är fredag imorgon. ;-)

Cinna TRB sa...

Åh jag vet inte. Fick nog av vardag och är i Thailand över vintern. Allt är lättare här, men snart åker vi hem. Och jag kan inte för mitt liv fatta hur i h-te jag ska orka trappa upp mitt allt igen. Men det värsta är nog att ingen har tid och inte en människa man möter på Konsum är glad i sverige.

Pernilla sa...

Isa, det är det man måste göra. Leva i nuet. Men som Cinna säger, det stora problemet är att ingen har tid i SVerige.

Jag har många vänner som jag tycker mycket om. Hur ofta ses vi? En pratade jag med häromkvällen, vi jobbar i samma kommun, två kilometer från varandra. Ändå har vi inte setts på hela hösten. Våra scheman är helt motsatta så när hon hämtar så gör inte jag och tvärtom. En annan kompis bor skitnära och vi har inte heller setts på hela hösten. För man bara donar med barn, vardag och mat. Jag tror att det handlar mer om att försöka göra tid för varandra och vad som är viktigt men det är inte många timmar om dagen som man har att spela på. Då får ju barnen dem. Sedan är man slut. Jag vet inte. Det måste lösas på ngt sätt.

Men idag är det i alla fall fredag. Och en riktigt rolig fredag!