onsdag 13 januari 2010

Rådjur

Hörde på radio igår att rådjuren har svårt att klara sig i kylan. De behöver hjälp med att få mat. Jag hörde dock inte vad de skulle få för mat, det var något slags gräs. Var hittar man sådant?!!

Vi har en allmänning bredvid oss där det brukar ströva alla möjliga djur och för någon vecka sedan häckade en mamma med unge supernära vårt hus. Det känns som att man kanske skulle vilja fixa lite käk åt dem. Fast det kanske man får ångra sedan...? Men bara tanken på att de ska ligga och svälta ihjäl runt husknuten är för hemsk till och med för en icke värstingdjurvän som mig själv. (Jag ogillar inte djur, jag är bara inte så förtjust i dem, okej?)

Så tips tack!

7 kommentarer:

Robie sa...

Du kan ju uppmuntra bönderna (har ni några sådana :-)) eller de som skottar snö att skotta på åkrarna/ängarna/skogarna med så det blir lättare för dom att hitta mat.

Det gör bönderna här.

Man kan ju lägga ut mat till dom med. man behöver ju inte lägga just vid trädgården om man inte vill ha dit dom. Frukt, bröd, nötter, grönsaker äter väl de flesta djur.

Fint du tänker på dom :-)
/Robie

Isa sa...

Jag kommer ihåg en man på vårt sommarställe när jag var liten som la ut äpplen till rådjuren. Han arbetade med att transportera frukt och gammal frukt, alltså med små stötskador, la han ut till djuren. Kanske lite överkurs att gå till Ica/Konsum och be om gammal frukt men ett tips i alla fall! :-)

Malin Persson Giolito sa...

Ensilerat hö, ensilerat korn och renfoder, sånt brukar man ge. Men det är nog inte så bra att bara börja fodra så där om du inte har tänkt fortsätta. Finns det ngt jaktlag i närheten fodrar säkert de. Jag röstar på att fråga närmsta bonde, de har koll.

Malin Persson Giolito sa...

Kolla här:
http://jagareforbundet.se/Jagaren/Viltvard-for-ett-rikare-landskap/Sa-har-kan-Du-hjalpa-viltet/

Du måste visst ha markägarens tillstånd innan du börjar fodra.

Anonym sa...

Jag är kluven.
På vår tomt har dom sitt promenadstråk och vi har sjukt mycket fästingar varje vår/sommar/höst.
Det är alltid, helt sant, någon som får Borrelia, så att mata dom...

Fast man kanske ska tänka lite "don´t shoot the messengerboy" här. :)

Pernilla sa...

Hmmm. Bönder finns inte så många i min söderförort. :) Men däremot så har jag nu hört det här fästingargumentet från flera, har hört ord som "självsanering" och "rätt åt dem" och hmmm. Kanske är det så. Men det är ju den där lilla söta ungen... Som jag inte har sett på ngn vecka nu så kanske har de redan frusit ihjäl och blivit föda och någon hungrande liten annan varelse...

Men usch. Vi borde alltså vaccinera oss nu när vi har flyttat ihop med rådjuren då... Hade inte riktigt tänkt så långt. Jag gör inte alltid det...

Malin, det var precis det där ensilerat hö de pratade om på radion. Har svårt att tänka mig att det går att få tag i på t.ex. Plantagen. ;)

Precis Sandra. I like the way you think. Don't shoot the messenger. Men jag kommer nog inte att mata. Vi kommer nog dock aldrig bli av med dem, vi bor ju grannar...

Pernilla sa...

Tack för engagemanget förresten! :)